Visma Flyktning bidrar til å forenkle arbeidshverdagen

Med noen få tastetrykk mottar flyktningene som kommer til Askøy kommune nødvendig informasjon via SMS-tjenesten til Visma Flyktning. Denne tjenesten pluss flere er med på å forenkle arbeidshverdagen til ansatte i Flyktningtjenesten.

Vi møtte damene Irene Fromreide Lisund og Eli Daltveit som er saksbehandlere i Flyktningtjenesten i Askøy kommune. De ønsker å dele sine erfaringer med fagløsningen Visma Flyktning, som de har brukt siden 2001.

Brukervennlig og enkelt: - Vi er veldig fornøyde med Visma. Det er brukervennlig, enkelt og selvforklarende. Flyktningprogrammet er skreddersydd for vårt bruk, og underveis har det blitt gjort oppdateringer i forhold til lovverket. Visma har hele tiden vært frampå og i forkant, samt tilrettelagt for en best mulig brukeropplevelse. Fagløsningen er helt klart med på å gi oss en enklere arbeidshverdag

Lisund og Daltveit.

Strengere krav til rapportering

Introduksjonsloven kom i 2004. Siden lovverket kom har det blitt strengere krav til rapportering og dokumentasjon. Blant annet må kommunene i dag rapportere til Nasjonalt introduksjonregister (NIR),  et register over enkeltpersoners deltakelse i norskopplæring og introduksjonsprogram.

- Visma var raskt ute da  NIR ble en realitet. Det hadde vært tungvint å registrere i både fagløsningen og i NIRs register. For å slippe dobbeltføring i to ulike program, kan vi med Visma Flyktning rapportere til og hente opplysninger fra NIRs register. I og med at rapportering er en sentral del av vår arbeidshverdag, er det viktig for oss å ha fagsystem som tar dette på alvor. Det gjør Visma, forteller Lisund.

Flere flyktninger i dag

I cirka 13 år har damene jobbet i Flyktningtjenesten i Askøy kommune, og merker at arbeidshverdagen består i større grad av skrive- og dokumentasjonsarbeid. I dag tar Askøy imot 25 flyktninger per år. Dette er flere enn i 2002. 

- Med flere flyktninger stiller det høyere krav til Flyktningtjenesten, og da er det viktig å ha program som hjelper deg til å gjøre best mulig jobb, forteller Lisund.

Skreddersydd til Flyktningtjenesten

- Jeg vet faktisk ikke om noen andre fagløsninger som ivaretar våre oppgaver på lik linje som Visma. Fagløsningen har mange små funksjoner, og jeg oppdager stadig noe nytt. Det er opp til hver enkelt hvor flinke man er til å ta i bruk løsningen. Det vi merker er at jo mer vi putter inn i løsningen desto færre papirer, og det er ganske behagelig, forteller Lisund.

Kan sende ut informasjon på SMS

Tidligere måtte damene bruke ekstra med tid på å skrive informasjonsbrev som ble sendt til flyktningene i posten og de måtte ringe rundt. Det var heller ikke alltid at de fikk svar. 

- Det er fantastisk å kunne sende en tekstmelding til en enkelt person eller alle samtidig. Med noen tastetrykk kan vi gi nødvendig informasjon direkte på deres mobil, og vi kan være sikre på at de mottar meldingen, forteller Daltveit. 

Les om hvordan Flyktningtjenesten i Askøy kommune bruker Visma Flyktning.