Digihelse
Et styrket samarbeidet mellom tjenestemottakere, pårørende og ansatte med digital innbyggerdialog
Med Digihelse innbyggerdialog i Visma Omsorg Profil, kan din kommune enkelt etablere digitale innbyggertjenester knyttet til hjemmetjenester på en nasjonal plattform som kan benyttes av alle landets kommuner.
Hovedmålet er å styrke samarbeidet mellom tjenestemottakere, pårørende og ansatte i hjemmetjenesten i forbindelse med daglig utførelse av tjenester i hjemmet.
Din kommune kan nå tilby digitale tjenester for dialog mellom brukere/pårørende og ansatte i hjemmetjenesten, visning av avtaler med mulighet for avbestilling, samt varsling av gjennomførte besøk.
Tjenesten skal bidra til å:
I løpet av 30 minutter vil du få se hvor enkelt det er å ta i bruk Digihelse. Du vil også få muligheten til å stille spørsmål. Visningen skjer over nett.
Bergen kommune deler erfaringer og tanker med Digihelse. Her treffer du kommunaldirektøren byrådsavdeling for helse og omsorg, prosjektlederen for Digihelse i Bergen kommune, og gruppeleder ved Åsane hjemmesykepleie.
I 2026 vil pleie og omsorgsbudsjettet ha behov for 800 millioner kroner mer. Bergen kommune ser gevinster allerede i dag med bruk av Digihelse.
Bergen kommune oppsummerer sine tips til andre kommuner som skal i gang med Digihelse.
Helsedirektoratet og KS har satt opp en rekke gode tips og råd for hvordan kommunen kan komme i gang med løsningen. Les mer om hvordan kommunen din kan komme i gang.
Løsningen er tilgjengelig for Visma sine kunder som benytter Visma Flyt Helse. Digihelse forutsetter bruk av helsenorge.no og ID-porten for tjenestemottaker eller pårørende, mens fagpersoner i kommunen forholder seg Flyt Helse og nye funksjoner i løsningen.
Ønsker du mer informasjon om løsningen og hvordan din kommune kan komme i gang, har du tre muligheter: