Hva er digital post?

Digital Post erstatter dagens brevpost med en digital postkasse. Mye kommunikasjon fra det offentlige til innbyggere og næringsliv inneholder sensitive opplysninger som ikke kan sendes i vanlig e-post. Siden 2016 har hovedregelen vært at all brevpost skal erstattes av digital post i stat og kommune. Da må kommunale tjenester som skolen og kommunehelsetjenesten ha en sikker og effektiv måte å kommunisere digitalt med brukerne sine på. 

Ved å implementere skyløsningen Visma Flyt Digital Post i ditt fagsystem, vil all kommunikasjon til innbyggere og næringsliv foregå digitalt. Dette bidrar til mer effektiv saksbehandling.

Sikker meldingsformidling

Visma Flyt Digital Post benytter KS FIKS meldingsformidler. Meldingsformidleren er en sentralisert løsning som sender dokumenter mellom avsender og mottaker, via ulike kanaler. Meldinger blir kryptert og sendt til en digital postkasse på en sikker måte. SvarUt benyttes for utgående post, mens SvarInn benyttes for innkommet post. I 2021 var andelen meldinger som ble sendt og lest digitalt i det offentlige 73 prosent.

Løsningen vil gi din kommune sikrere og mer effektive tjenester. Dette er i henhold til hovedregelen om at all brevpost skal erstattes av digital post. Med SvarUt integrert i din kommunes fagsystemer fra Visma, kan ansatte enkelt ekspedere all post digitalt, direkte fra fagsystemet. 

Jobber du i skolen kan du lese mer om Digital Post for skolen her.

Visma Flyt Digital Post er en enkel løsning som gjør det mulig å komme i gang med sikker digital post ved bruk av SvarUt. Les mer om hvordan din kommune kan komme i gang her.

*En forutsetning for å kunne ta i bruk SvarUt er at du har tatt i bruk digital arkivløsning fra Visma.

Gode grunner til å ta i bruk Digital Post

digital-post-kommuner.png

  • Store økonomiske besparelser
  • Det er miljøvennlig
  • Mer effektiv saksbehandling
  • Sikrere kommunikasjon med innbyggerne
  • Raskere svar på henvendelser
  • Imøtekommer innbyggernes forventning om digitalisering
  • Innbyggerne kan lese brev fra kommunen på mobil / nettbrett

Hvordan komme i gang?

Visma har utviklet en ny og enkel løsning som gjør det mulig å komme i gang med sikker digital post ved bruk av SvarUt. Slik kommer du raskt i gang.

Steg 1 Arkiv KS SvarUt kobling mot Visma Flyt Digital Post

KS SvarUt-funksjonen tas enkelt i bruk ved å aktivere arkivkoblingen og digital postforsendelse i ditt Visma fagsystem. Aktiveringen må gjøres for hvert enkelt fagsystem. Dette er en tilleggsfunksjon i fagsystemet som gjør at SvarUt integrasjonen fungerer. Alle utgående dokumenter som lagres i arkivkjernen vil i tillegg videresendes til SvarUt.

*En forutsetning for å kunne ta i bruk SvarUt er at du har tatt i bruk digital arkivløsning Visma Flyt Arkiv.

Steg 2 Aktivering Aktiver arkivkjernen mot SvarUt

Arkivkjernen må aktiveres mot SvarUt. En fagkonsulent fra Visma vil assistere dere med oppsettet. Som en del av oppsettet legges e-postadresser til de som skal varsler i tilfelle tekniske feil eller mangler ved selve sendingen av digital post.

Steg 3 Registrering Send digital post med Visma Flyt Digital Post

For at dokumenter skal kunne sendes digitalt må fødselsnummer og organisasjonsnummer være registrert. Dette registreres i hver enkelt fagløsning av saksbehandler. Dersom fødselsnummer eller organisasjonsnummer er feil eller mangler, vil varsel bli sendt ut til saksbehandler.

Kontakt oss

Ta kontakt med salg ikon

Ta kontakt med salg

Vurderer du våre løsninger og ønsker en uformell prat? Vi hjelper deg gjerne!

Ta kontakt »

Ta kontakt andre-henvendelser ikon

Andre henvendelser

Finner du ikke svaret du leter etter? Vi hjelper deg gjerne!

Ta kontakt »


Pålogging ikon

Pålogging

Har du problemer med logg inn, ta kontakt med systemforvalter i din enhet. Visma har ikke tilgang til å administrere påloggingsrutiner for den enkelte bruker.

Finn din løsning »

Support ikon

Support

Online: Gå til Community »

Telefon: servicedesk 21 49 25 59