Løsninger for offentlig sektor

  • Hvordan drive effektivt i offentlig sektor?
  • Hvordan få systemer til å snakke sammen?
  • Hvordan gjøre tjenester tilgjengelig for brukerne?

Gode systemer for selvbetjening og samhandling hjelper ansatte i offentlig sektor å gjøre en effektiv jobb av høy kvalitet og gir fornøyde brukere i andre enden. Men det handler også om å gjøre tjenester tilgjengelige for brukerne der de ønsker å bruke dem og når det passer for dem. Det stiller store krav til mobile, nettbaserte løsninger og ikke minst sikkerhet. I samarbeid med våre kunder er vi opptatte av å digitalisere prosesser og tilfredsstille publikums krav om å kunne møte virksomheten på nett.

Se alle løsninger:

Anbefalte artikler fra Visma-bloggen

Forebyggende arbeid – med vekt på forebyggende barnevern

Paradokset med forebyggende arbeid er at jo mer effektivt det er, desto mindre synlig er resultatet. Forebygging er også økonomisk lønnsomt. Det er billigere å hindre en negativ utvikling enn å snu den når den allerede er et faktum. Forebyggende barnevern handler blant annet om tidlig innsats, vektlegging av god kompetanse og samarbeid på tvers av fagansvar.

Oppvekstreformen – til barnets beste

Bakgrunnen for barnevernsreformen, som også omtales som en oppvekstreform, har vært et behov for å løse utfordringer knyttet til samarbeidet mellom stat og kommune. Tanken er at staten skal støtte opp under kommunenes arbeid. En nasjonal koordineringsgruppe ledet av Bufdir skal sørge for at reformen blir gjennomført på en god måte lokalt. Reformen understøttes også av annet regelverk.

Forebygging av utenforskap i Hamar Kommune

I Hamar opplever flere barn og ungdom utenforskap. Skolene uttrykker bekymring over økt omfang i komplekse elevsaker knyttet til fravær, psykisk uhelse og utagerende adferd. Andre instanser som arbeider tett med barn og ungdom gir uttrykk for tilsvarende bekymringer. Opplevelsen, basert på lokal og nasjonal mediedekning og dialog med nabokommuner, er at dette er en trend i større deler av landet.