Her finner du svar på vanlige spørsmål

Punch-out nettbutikk

Dukker det opp en feilmelding når du vil sende handlevognen fra nettbutikken til Proceedo? Det er ofte på grunn av sikkerhetsinnstillingene på datamaskinen din. Du finner ut hvordan du stiller inn dette under overskriften «Innstillinger» – «Pålitelige nettsteder» nedenfor. Hvis du derimot har vært i nettbutikken en god stund, kan det hende du har blitt logget ut automatisk.

Pålogging

Dersom du har problemer med å logge på, skal du i første omgang henvende deg til din lokale helpdesk/administrator. Dersom organisasjonen din tillater automatisk bytte av passord, kan du bestille et nytt tilfeldig passord ved å klikke på «Glemt passord?» og oppgi brukernavnet ditt til Proceedo. Dersom organisasjonen din ikke støtter innlogging med passord, dukker det opp et popup-vindu som forteller at «Pålogging er bare tillatt via SSO».

Støtter Proceedo Windows Edge/Windows 10?

I Windows 10 fungerer Proceedo for øyeblikket kun med Internet Explorer. Du må imidlertid lete den frem selv og legge den til i oppgavelinjen. Veiledning for å feste Internet Explorer på startskjermen.

Nettlesere

For Proceedos Java applet-versjon anbefaler vi å bruke nyeste versjon av nettleseren Internet Explorer. Proceedo fungerer også i andre nettlesere som f.eks. Safari, men da kan enkelte avvik forekomme. Nettleserne Firefox* (fra versjon 52), Google Chrome (fra versjon 45) og Microsoft Edge støtter ikke plug-ins for Java, og støtter derfor ikke Proceedos Java applet-versjon. Dette gjelder ikke Proceedos desktop-versjon (Proceedo 9.0). Proceedos desktop-versjon støtter og fungerer med de fleste nettlesere.

Avinstaller alle Firefox-versjoner som finnes på datamaskinen, og installer følgende versjon: https://download.mozilla.org/?product=firefox-52.0esr-SSL&os=win&lang=en-US

Justering av passordregler (Proceedo)

Brukere som logger på Proceedo med brukernavn og passord, må nå bytte passord minst hver 90. dag. Dersom brukeren ikke har byttet passord i løpet av 90 dager, kommer Proceedo til å be brukeren om å endre passord automatisk. Dette påvirker ikke brukere av SSO eller de som har strengere passordregler enn 90 dager.

Administratorsupport

(superbrukere, administratorer)

Andrelinjestøtte

Når du tar kontakt med Proceedo Support, trenger vi så mye informasjon som mulig for å kunne hjelpe deg raskt og effektivt.

SSO (single sign-on)

For rask feilsøking av SSO-problemer trenger vi klokkeslett for innloggingsforsøk for hver bruker. Husk at du må sende saken til oss samme dag du har forsøkt å logge deg på.


For enklere feilsøking må vi kunne lese Java-loggen. Du finner innstillinger nedenfor for hvordan du aktiverer Java-loggen.

 

Innstillinger

Pålitelige nettsteder

Du kan legge til Proceedo og leverandøren som pålitelige nettsteder (trusted sites).


Dersom du er innlogget fra https:, kan det også skape problemer for å få oversendt handlevognen.

  1. Legg til Proceedo-adressen: *.proceedo.net samt leverandørens domeneadresse på toppnivå (*.domene.no) under pålitelige nettsider. (Obs! Asterisken før punktum må være med.)
  2. Velg verktøylinje, klikk deretter på Internettalternativer<, der du får opp et vindu som heter Internettalternativer.
  3. Her velger du kategorien Sikkerhet.
  4. Klikk så på Pålitelige nettsider.
  5. For deretter å klikke på Nettsider, der et nytt vindu kommer opp. Her legger du til adressene. Se vedlagt bilde.

betrodd.png

Java

Proceedo skal fungere med den laveste Java-versjonen 1.6 eller 6.0, som noen kaller den. Vi anbefaler alltid at du oppdaterer til den nyeste Java-versjonen når du bruker Proceedo i operativsystemet Windows. Se under «Innstillinger» for nedlasting av nyere versjoner, eller kontakt intern support for mer informasjon om oppgradering.

Java-konsollen 

For bedre feilsøking må vi kunne lese av Javaloggen. Først må man aktivere Java-kontrollpanelet. Klikk på kopier og lim inn teksten i f.eks. Notisblokk eller Word, lagre filen og send den til oss.

  1. Gå inn på www.proceedo.net og logg inn.
  2. Fortsett til feilen som skal logges, har blitt gjentatt.
  3. Klikk på kopier og lim inn teksten i f.eks. Notisblokk eller Word, lagre filen og send den til oss. Alternativt kan du sende inn loggfilen som du finner under: 

C:\Users\dittbrukernavn\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\log


Veiledning for Java-kontrollpanelet

Grunnleggende Java feilsøkingstips Hvordan aktiverer jeg Java i nettleseren? Last ned den nyeste Java-versjonen Last ned eldre Java-versjoner


Java Web Start

Her finner du en veiledning som viser deg hvordan du kommer i gang med Java Web Start. 

Veiledning: Kom i gang med Java Web Start

Tips fra support

Klikk på pilene for å få mer informasjon om saken.

Kontakt Proceedo Support

Du kan sende e-post til [email protected] eller ringe + 46771-589 300


Åpningstider

Åpent alle hverdager kl. 8.00–17.00