DB Schenker har brukt Visma Proceedos e-handelstjeneste til innkjøp av indirekte materialer siden 2001, samt håndtering av leverandørfakturering siden 2004. Schenker foretar hvert år et regnskapsoppgjør for e-handel for å gjøre rede for besparelser som er gjort ved hjelp av denne typen handel. I 2012 har DB Schenker Sverige spart SEK 13 400 000.
Besparelsene på SEK 13 400 000 består av:
2 700 000 kroner e-bestilling. Schenker antar at hvert innkjøp som ikke foretas via e-handel, koster 130–300 kroner i ineffektive prosesser. Innkjøp via e-handelstjenesten effektiviserer hele innkjøpsprosessen og gir Schenker SEK 2 700 000 i årlige besparelser.
4 600 000 kroner e-faktura. Schenkers besparelser ferdigkonteres i Visma Proceedo. Systemet kontrollerer om fakturaen stemmer med bestilling eller abonnement. Korrekte e-fakturaer matches automatisk, noe som gir SEK 4 600 000 kr i besparelser.
6 100 000 kroner i prisreduksjon. Ved hjelp av Visma Proceedo sikrer Schenker at alle innkjøpere kun kjøper avtalte produkter og tjenester, noe som resulterer i prisreduksjoner tilsvarende SEK 6 100 000 per år.
En effektiv e-handelstjeneste er nødvendig, men er det nok? Hva gjør Schenker for å oppnå disse besparelsene?
– Svaret heter e-faktura og matching! Det dreier seg om å redusere strømmen av skannede fakturaer. Skanning er dyrt og ineffektivt – fakturaen kan ikke automatisk matches mot bestillingen, og man får ikke så grundige, automatiske kontroller som med e-handel, sier Camilla Nilsson i Central Procurement-avdelingen hos Schenker Sverige.
Schenker oppfordrer alle innkjøpere i de ulike avdelingene om å eliminere "ville kjøp" som genererer skannede fakturaer. Slike kjøp er ofte også dyrere. Man gjennomgår eksisterende leverandører, og enten ber man dem bruke e-faktura, eller så går man over til e-handelsleverandører.
– Innkjøp sentralt jobber fortløpende med å få i stand e-fakturering med leverandører som brukes av flere avdelinger. I dag er det ingen problemer med dette, det er både enkelt og billig, forklarer Camilla Nilsson.