
KS SvarUt
Formidling av digital post fra kommunale saksarkiv og fagsystemer.
KS SvarUt er en felles løsning for kommuner og fylkeskommuner for å formidle digital post fra kommunale saksarkiv og fagsystemer til både innbyggere, næringsliv, offentlige og private organ.
Hensikten er å formidle dokumenter fra kommunal sektor rimelig, effektivt og sikkert. Dokumentene lagres i et forsendelsesarkiv, og er tilgjengelig i tre måneder. Varsel om post blir sendt via Altinn til mottaker. I dette varselet er det en lenke til dokumentet i forsendelsesarkivet. KS SvarUt er også en sentralisert løsning for utsending av vanlig brevpost via sentral utskriftsleverandør. KS SvarUt leveres som en skytjeneste fra KS KommIT. KS anbefaler bruk av SvarUt.
KS SvarUt ivaretar kravet om samtykke, slik det er satt opp i eForvaltningsforskriften. Det betyr at mottaker kan velge om hun ønsker å motta brev i digital form eller ikke.
Når det utgående brevet er ferdigstilt og godkjent i sakarkivsystemet, ekspederes det fra sakarkivsystemet til KS SvarUt (forsendelsesarkivet). KS SvarUt sender brevet videre til Altinn. Gjennom Altinn varsles innbygger og næringsliv om at de har mottatt et brev fra kommunen. Varslet inneholder lenke til selve brevet. Innbygger/næringsliv henter opp brevet via den tilsendte lenken.
KS SvarUt håndterer også avvik, og da sendes brevet som papirpost. Avvikene er at posten ikke er lest innen kommunens tidsfrist, at forsendelsen ikke er påført fødselsnummer eller organisasjonsnummer og at mottaker ikke er registrert i Altinn.
Vurderer du våre løsninger og ønsker en uformell prat? Vi hjelper deg gjerne!
Har du problemer med logg inn, ta kontakt med systemforvalter i din enhet. Visma har ikke tilgang til å administrere påloggingsrutiner for den enkelte bruker.