Gå til hovedsiden

Strategier for netthandel i vekst – del 1

Første vekststrategi går til butikkene som savner en dedikert netthandel utenom markedsplassene, på en plattform som lar dem iterere raskt over tid, automatisere personaliseringen og gi innsikt til markedsstrategien.

Syerske på arbeidsrommet, surfer på lesebrett

Skiftet fra fysiske butikker til nett er ikke over, men er fortsatt i full sving. Selv om du leder i dag, blir du tatt igjen hvis du ikke har en strategi på plass. Det handler ikke bare om hvor stor du skal bli, men hvor rigget du er til å vokse og/eller tilpasse deg.

Hver bedrift trenger sin egen strategi, som svarer til sine utfordringer og hvilken posisjon de kan og ønsker å ta. Det å kopiere gigantene eller din nærmeste konkurrent får deg bare til et viss punkt. Men med så mange forskjellige bedrifter, med like mange nå-situasjoner og ambisjoner, kan det være vanskelig å finne sin plan for vekst. Derfor skal vi i en serie artikler presentere en grov anbefaling som passer en generell “arketype”. Vi håper den gir deg noen svar på hva din vekststrategi kan være for å posisjonere deg for fremtidens handel. 

Er dette dere?

Dette er debuten til serien. Den neste delen tar for seg dem med eksisterende butikk, som vil tenke mer omnikanal og håndtere veksten sin. Den tredje tar for seg de komplekse som håndterer mye forskjellig for å være tilstede i flere markedet, med mange merkevarer.

I denne artikkelen henvender vi oss til butikkene som kan kjenne seg igjen, delvis eller helt, med følgende beskrivelse:

Vi har ingen dedikert nettbutikk i dag, men selger gjennom Finn.no, Facebook og andre markedsplasser. Vårt geografiske marked er begrenset til Norge, og vi har ikke all verdens kompleksitet i antall produkter eller kategorier i vår katalog. Ganske enkelt, har vi noen produkter vi ønsker å gjøre mer tilgjengelig, samtidig som vi kan bygge oss selv som eget navn og merkevare. Målet vårt er å kunne få enda ett ben å stå på, en ny inntektsstrøm, og gjerne raskt.

Kjenner du deg litt igjen, kan du få god verdi av følgende råd fra oss:

Egen plattform med direkte kanaler

Du utnytter deg godt av markedsplasser, men savner en egen butikk. Den du eventuelt har, konverterer ikke som forventet, og du skulle gjerne hoppet over på en mer moderne plattform som kan integreres med markedsplassene. En slik plattform ville latt deg slippe ekstra arbeid ved å vedlikeholde flere løsninger. Adobe Commerce har for eksempel egen Amazon Sales Channel, som kommer godt med når Amazon fortsetter etableringen sin i Norden. En slik løsning håndterer salg og rapportering, uten at du må logge deg inn i hver enkelte. 

Velg en plattform som ikke maler deg inn i et hjørne

Tenk som en DevOps (Development & Operations): Tenk strategisk rundt krav og velg en løsning med færrest mulige spesialløsninger og integrasjoner. Dette gjør det lettere å bygge videre og iterere over tid. Mange selskap, oss inkludert, tilbyr “startpakker” med det butikker trenger for å komme i gang til forutsigbar pris og lanseringsdato. 

Automatisér innholdet for hver enkelt kunde

Du har kun begrenset med manuell tid til å skape personlige opplevelser for alle kundegruppene dine. Begynn med hvilke anbefalte produkter som passer til kundens handlevogn. Undersøkelser viser dette alene står for 31 % av omsetningen for nettbutikker, som betyr at du bør ha det fra start, og du bør ha noe som er mer enn godt nok. Eksempelvis bruker Adobe Commerce Adobes egen Sensei, som serverer anbefalinger basert på maskinlæring. Dette gir kunder relevante resultater som over tid blir bedre og bedre, også når brukervaner endrer seg – sesong etter sesong. Vi kan trygt si det konverterer. Har du anbefalingene i orden, kan du begynne å leke med personalisert innhold på landingssider.

Ikke glem markedsføringen

Skal du ha suksess, må en solid forståelse på markedsstrategi på plass. Inkludert her er søkemotoroptimalisering, betalt søk, sosiale medier og mye, mye mer. De aller fleste lener seg på et byrå meg eget fagmiljø for dette. For eksempel, når våre kunder trenger støtte utover SEO, som vi konsulterer selv på, anbefaler vi søsterselskapet vårt Visma Digital Marketing. Uansett byrå er det deilig med en plattform med innebygde verktøy for å hente ut innsikt til bruk i markedsføringen. Adobe Commerce har Business Intelligence som gjør nettopp dette, og lar butikker legge strategier som gir mest verdi tilbake for pengene. 

Der har du det, en grov anbefaling de fleste kan hente noe fra. Hver butikk er forskjellig, og må nok finpusse litt på valgene sine før strategien er optimalisert for akkurat “seg”. Ved å koble inn selskap som vårt slipper du også å finne opp hjulet på nytt. Sammen legger man en plan basert på felles erfaringer, dagens situasjon og hvor dere ønsker å være om noen måneder og år. 

Og så setter man igang. Klar, ferdig, voks!

Visma Digital Commerce er en teknologipartner for nordiske nettbutikker. Våre løsninger er basert på Magento, Akeneo PIM og Amazon Web Services – og innsikt fra nordiske forbrukere og utfordringer.

Om Visma Digital Commerce

Mest populære