Gå til hovedsiden

Strategier for netthandel i vekst – del 2

Andre vekststrategi går til deg som selger litt for godt for den løsningen dere har i dag, og bør se på en mer skalerbar tilnærming som ivaretar en helhetlig kundeopplevelse.

Smått smilende mann på lager, med lesebrett i hånda

Skiftet fra fysiske butikker til nett er ikke over, men er fortsatt i full sving. Selv om du leder i dag, blir du tatt igjen hvis du ikke har en strategi på plass. Det handler ikke bare om hvor stor du skal bli, men hvor rigget du er til å vokse og/eller tilpasse deg.

Ikke alle vokser med samme strategi. Du kan ikke bare kopiere gigantene eller din nærmeste konkurrent. Men med så mange forskjellige bedrifter, med like mange nå-situasjoner og ambisjoner, kan det være vanskelig å finne sin plan for vekst. Derfor skal vi i en serie artikler presentere en grov anbefaling som passer en generell “arketype”. Vi håper den gir deg noen svar på hva din vekststrategi kan være for å posisjonere deg for fremtidens handel. 

Er dette dere?

Dette er andre del i serien. Den forrige tar for seg dem som drømmer om å selge utover Facebook og Finn.no på egen nettbutikk. Neste tar for seg de med større, komplekse oppsett for å få katalogen sin ut i mange markeder.

I denne artikkelen henvender vi oss til butikkene som kan kjenne seg igjen, delvis eller helt, med følgende beskrivelse:

Fysisk butikk står for mesteparten av vår omsetning. Vi har en enkel nettside fra WordPress eller Shopify som lar kundene våre handle produktene våre. Det begynner å bli noen produktlinjer, og nå snakkes det om å levere til flere land. Vi vokser, med andre ord, men nå sakker løsningene våre etter. Når trafikken øker, går det tregt og vi kan attpåtil krasje midt i helga. For å håndtere flere transaksjoner og få på plass bedre levering, retur og betaling, samt funksjoner som «klikk og hent», ønsker vi å oppgradere løsningen vår. Dette gjør vi for å være mer omnikanal, så kunden kan få samme service fra oss i butikk som på nett.

Kjenner du deg litt igjen, kan du få god verdi av følgende råd fra oss:

Gå omnikanal

Med salg på markedsplasser, egen nettbutikk og fysiske lokasjoner bør en etterstrebe å kunne koble sammen opplevelsene av disse. Kunder etterspør digitale løsning, og foretrekker til slutt å gjøre kjøp hjemme hos seg – i ro og mak. Omnikanal er først og fremst en tilnærming, men bunner som regel ut i funksjoner som “Klikk og hent”, forhåndsbestilling, felles rabatter og kvitteringer/ordreoversikt. Hvilke forventninger har kundene dine til levering, det å handle på nett og deres merkevare? Tegn opp kundereisen, og se flyten gjennom første besøk og kjøp, retur, betaling, levering og hvilke systemer på baksiden som lar kunden oppnå målet sitt. På denne måten ser dere hvordan eksisterende, og potensielle nye, løsninger for ERP, datavarehus og WMS jobber sammen for å levere deres tjenester. 

Planlegg for uutholdelig vekst

Hvor mye skal hver kanal vokse? Flere transaksjoner enn i dag kan føre til at deler av løsningen som ligger bak må oppgraderes eller byttes ut for å håndtere den økte trafikken. Finn ut om dagens løsning har begrensninger i antall API-kall eller ikke, gjerne som en skybasert løsning som skalerer med trafikken. Her har vi eksempler som Amazon Web Services og Adobe Commerces egen Cloud.

Personalisér innhold (og rabatter)

Utnytt deg av verktøy som lar deg personalisere markedsføringen og innhold på landingssider. Ved lansering av ny løsning må det skapes blest og interesse for deres merkevare. Bygg lister for nyhetsbrev og målrett disse med egne tilbud, kuponger og budskap. Test kombinasjoner frem til du finner vinneroppskriften for mest trafikk og salg. Plattformer som gi tilbud basert på lokasjon, adferdsmønster og andre kriterier er gull verdt for å vinne kundenes gunst. 

Der har du det, en grov anbefaling de fleste kan hente noe fra. Hver butikk er forskjellig, og må nok finpusse litt på valgene sine før strategien er optimalisert for akkurat “seg”. Ved å koble inn selskap som vårt slipper du også å finne opp hjulet på nytt. Sammen legger man en plan basert på felles erfaringer, dagens situasjon og hvor dere ønsker å være om noen måneder og år. 

Og så setter man igang. Klar, ferdig, voks!

Visma Digital Commerce er en teknologipartner for nordiske nettbutikker. Våre løsninger er basert på Magento, Akeneo PIM og Amazon Web Services – og innsikt fra nordiske forbrukere og utfordringer.

Om Visma Digital Commerce

Mest populære