Reduserte IT-kostnader med innkjøpssamarbeid

Reduserte IT-kostnader med innkjøpssamarbeid

mnemonic ble anbefalt å inngå et innkjøpssamarbeid. Etter å ha sett på muligheten fant de ut at et innkjøpssamarbeid ville gi reduserte kostnader innen IT. 

Last ned gratis guide: retningslinjer for innkjøp av IT

mnemonic hjelper bedrifter med å administrere og håndtere sikkerhetsrisikoer, beskytte data og forsvare seg mot trusler fra internett. I dag har mnemonic over 170 ansatte, og er en av de største IT-sikkerhetstjenesteleverandørene i Europa. Deres ekspertteam av sikkerhetskonsulenter, produktspesialister, trusseletterforskere og etiske hackere, sikrer at de ligger i forkant av avanserte angrep fra internett og beskytter kundene fra nye trusler. mnemonic er en betrodd kilde til Europol og andre politimyndigheter globalt av informasjon fra deres trusseletterretningsarbeid.

Mål: redusere selskapets IT-kostnader

Erik Westeng er ansvarlig for innkjøp av servere i mnemonic, hvor han har ansvaret for kontrakt og vedlikehold. – Vi fikk anbefalt innkjøpssamarbeidet til Visma av en kollega, som fortalte at dette var en mulighet for å spare penger og effektivisere innkjøp. For mnemonic er innkjøp av PCer, klienter, servere og andre IT-produkter og tjenester en stor kostnadspost og et viktig område å redusere kostnader på, forteller Westeng.

Mange bedrifter kjøper IT-utstyr etter innfallsmetoden, noe mnemonic også gjorde. De hadde ingen spesifikasjon på hvilket utstyr som skulle kjøpes inn og for hvor mye. Andreas Bæknes, som er ansvarlig for innkjøp av alt annet IT-utstyr, så at det var mye å spare på å bli en del av innkjøpssamarbeidet.

– Etter anbefalingen valgte vi å benchmarke Vismas avtaler opp mot de prisene vi selv fikk ute hos andre leverandører, og så raskt av det var mye å spare ved å benytte Vismas innkjøpsavtaler. På PC hadde vi tidligere ingen faste avtaler og gjenomførte innkjøp av datamaskiner etter behov, fra ulike leverandører, sier Bæknes.

Les også: Hvordan sikre lønnsomme avtaler på IT-produkter og utstyr?

Reduserte kostnader med Visma BID-priser

– Det var viktig for oss å få på plass en god avtale som førte til reduserte kostnader på IT-produkter. I dag benytter vi BID-priser, via Vismas innkjøpssamarbeid, ved innkjøp av IT-produkter og tjenester, noe som har gitt veldig gode resultater, sier Andreas Bæknes.

Erik Westeng legger til at selv om de er et av verdens ledende selskaper innen IT-sikkerhet, og derav har kompetansen på IT, hadde de likevel høy besparelse.

– Vi har god dialog med både Visma og leverandøren vi benytter på IT, og har til nå hatt en besparelse på 10 – 15 % sammenlignet med vår tidligere situasjon. Vi har selv kompetansen på IT, og da er det veldig enkelt å velge de produktene med best pris. Vi har allerede benyttet oss av Vismas øvrige innkjøpsavtaler og ser på mulighetene for også å nyttiggjøre oss av andre relevante avtaler, fortsetter Westeng.

Last ned: Gratis guide – retningslinjer for innkjøp av IT

Mange områder å kutte kostnader

Å redusere innkjøpskostnadene krever tid, kompetanse og bevissthet om alle innkjøpene. Med et innkjøpssamarbeid unngår du å overvåke markedet og reforhandle avtaler – jobben er allerede gjort for deg. Andreas Bæknes anbefaler Visma Innkjøpssamarbeid til alle som ønsker å oppdage nye områder å kutte kostnader.

Har du som mål å redusere dine kostnader innen ikke-strategiske innkjøp kan vi i mnemonic anbefale Visma Innkjøpssamarbeid. Vi har selv oppnådd større besparelser ved bruk av Vismas avtaler, sier Erik Westeng. Prisene er bra, konseptet funker og jeg kommer til å bruke mindre tid på benchmarking.

Ønsker du å vite hvor mye din bedrift kan spare på innkjøp av IT-relaterte produkter og utstyr? Få en gratis og uforpliktende innkjøpsanalayse.

Få gratis og uforpliktende innkjøpsanalyse

Om Visma Innkjøpssamarbeid

Visma Innkjøpssamarbeid har som mål å effektivisere små og store bedrifters innkjøp gjennom å tilby rammeavtaler innen administrative innkjøp. Dette inkluderer blant annet innkjøp innen IT, reise, strøm, kaffe og kontorrekvisita. Hvert eneste innkjøp er en mulighet til å redusere kostnader. Les mer om våre innkjøpsavtaler.

Ann-Harriet Granberg jobber som Marketing Coordinator for Visma Innkjøpssamarbeid. Hun har en master i markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania, samt årsstudium i medievitenskap fra NTNU.
Connect with Ann-Harriet: