Gå til hovedsiden

Quiz: Finn din netthandels vekststrategi

Du er 5 spørsmål unna å få målrettede anbefalinger for å utvikle din nettbutikk og -handel. Klar, ferdig og voks!

Kvinne, sett over skulderen, tar notater på en blokk

Ikke alle vokser like fort med samme strategi. Noen som nylig har lansert sine første produkter har andre behov (og muligheter!) enn noen med en stor katalog bygget opp over mange år. Derfor har vi laget en digital sjekk som viser deg til råd og tips tilpasset dere. Vi håper den gjør at deres plan for vekst svarer til hvor dere er, og hvor dere skal. Jo tidligere du begynner å videreutvikle din digitale posisjon, jo bedre rutta er du for fremtiden.

Spørsmål

Hvert spørsmål har tre alternativer (A, B og C), og du velger det som er nærmest deres situasjon. Hold telling på hvor mange av hver du ender opp med – de brukes til å finne riktig resultat!

1. Hva beskriver din virksomhet best?

A. Vi selger primært på markedsplasser som Finn og Facebook.

B. Omsetningen vår kommer i størst grad fra fysiske butikker. Vi har en enkel hjemmeside eller butikk der man kan bestille noen varer.

C. Vi har en fullverdig og kompleks digital salgsmodell med ulike merkevarer og flere løsninger som kjører på ulike plattformer.

2. Helt overordnet, hvor kompleks er din forretningsmodell?

A. Ikke kompleks – ett produkt eller produktlinje i ett land.

B. Litt kompleks – ulike produktlinjer og markeder.

C. Kompleks – flere merkevarer og produktlinjer i ulike markeder og kanaler.

3. Hva er din netthandels største utfordring?

A. Vi har ingen netthandel.

B. Vi vokser raskt, men løsningen går sakte eller krasjer når trafikken øker.

C. Vi bruker for mye tid og ressurser på å vedlikeholde våre løsninger og produktinformasjon.

4. Hva er beskriver best målsetningen til din netthandel?

A. Vi vil lansere en løsning raskt for vår merkevare.

B. Vi vil oppgradere løsningen vår for å håndtere flere transaksjoner, samt tilby løsninger som klikk og hent, fleksible leveringsmetoder og kontaktløs betaling og retur.

C. Vi vil håndtere alle våre digitale slagskanaler i én plattform.

5. Hva beskriver best din virksomhets overordnede mål?

A. Vi vil etablere en ny inntektsstrøm.

B. Vi vil bli en omnikanalvirksomhet.

C. Vi vil etablere nye merkevarer og samtidig redusere kostnader.

Resultater

Flest A

Vi har ingen dedikert nettbutikk i dag, men selger gjennom Finn.no, Facebook og andre markedsplasser. Vårt geografiske marked er begrenset til Norge, og vi har ikke all verdens kompleksitet i antall produkter eller kategorier i vår katalog. Ganske enkelt, har vi noen produkter vi ønsker å gjøre mer tilgjengelig, samtidig som vi kan bygge oss selv som eget navn og merkevare. Målet vårt er å kunne få enda ett ben å stå på, en ny inntektsstrøm, og gjerne raskt.

Du finner våre anbefalinger til deg i vår første del av serien.

Flest B

Fysisk butikk står for mesteparten av vår omsetning. Vi har en enkel nettside fra WordPress eller Shopify som lar kundene våre handle produktene våre. Det begynner å bli noen produktlinjer, og nå snakkes det om å levere til flere land. Vi vokser, med andre ord, men nå sakker løsningene våre etter. Når trafikken øker, går det tregt og vi kan attpåtil krasje midt i helga. For å håndtere flere transaksjoner og få på plass bedre levering, retur og betaling, samt funksjoner som «klikk og hent», ønsker vi å oppgradere løsningen vår. Dette gjør vi for å være mer omnikanal, så kunden kan få samme service fra oss i butikk som på nett.

Er dette deg? I så fall finner du råd i seriens del nummer to.

Flest C

Vi har en fullverdig, digital tilstedeværelse med ulike merkevarer. Flere av løsningene våre kjører på ulike plattformer. Vi har en ganske kompleks forretningsmodell med mange produktlinjer, markeder og kanaler. Mye av tiden brukes på å vedlikeholde løsninger. Ikke få oss til å begynne å snakke om produktinformasjon. Det vi trenger er å enklere håndtere flere, om ikke alle, salgskanaler på ett sted, i en plattform. Ikke bare ville det spart oss for mange kostnader, men det ville blitt enklere å etablere nye merkevarer og ta oss inn i nye markeder.

Sist, men ikke minst, har vi noe til deg også. Du finner den i tredje og siste del.

Avslutningsvis

Dette er en ganske overfladisk vurdering, og ingen direkte fasit. Likevel håper vi du finner noe inspirasjon til vekststrategien din i anbefalingene våre. Ett som vi vet er reelt for alle er at det lønner seg i det lange løp å koble seg på eksperter og tekniske arkitekter med lang erfaring. Si ifra, så kan vi sammen legge en plan basert på felles erfaringer, dagens situasjon og hvor dere ønsker å være om noen måneder og år. 

Kontakt Visma Digital Commerce

Mest populære