5 gode leiebil-tips

Høstmånedene er høysesong for forretningsreiser, og ofte må man leie bil for å komme seg mellom ulike møtepunkter. Dessverre er det ikke alltid ting går etter planen!

Bare seks av ti setter seg inn i forsikring og andre vilkår når de skal leie bil. Det kommer frem i en undersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet. Forsikringer og andre vilkår er ofte det som kan skape konflikter ved billeie dessverre. I vilkårene står det gjerne om du kan levere bilen en annen plass enn hos utleier, eller om bilen må leveres med full tank eller ikke. Noen kan også føle kjøpepress når de blir tilbudt tilleggsforsikringer ved henting av bil. Forbrukerrådets undersøkelse viser at ca 50 000 nordmenn har opplevd å bli avkrevd penger fra utleier uten å være enig i årsaken de siste tre årene. Så hvordan unngå overraskelser?

Vår samarbeidspartner Hertz anbefaler alle å:

  • Ikke kjøpe forsikringer du ikke trenger. Her lønner det seg å avdekke behovet for dette først ved å eventuelt se på hvor mange skader firmaet har i løpet av et år. Vurder fra leie til leie om det er behov for å tegne ekstra forsikring som reduserer egenandelen hos ditt firma
  • Skaff bevis – gå gjennom bilen med utleier og ta gjerne bilder. Sørg for at bilens tilstand når du henter den, er lik som i skadelogg. Skadelogg ligger som oftest på rattstammen eller i passasjersete foran. Ved ulikheter må det gis beskjed før du benytter leiebilen
  • Fyll opp tanken før innlevering. Det sparer ditt firma for ekstra kostnader
  • Sett deg inn i hva du skal gjøre hvis det skjer et uhell. Utleier har gjerne egne rutiner og faste verksteder
  • Meld deg inn i fordelsprogram. Hertz har blant annet et fordelsprogram som heter Gold Plus Rewards. Slike medlemskap kan gjøre leiebilhverdagen mer smidig i form av spart tid ved bestilling og avhenting av bil

Få mer informasjon på e-post

Mette Lüthcke jobber som Partner Account Manager i Visma Mamut. Hun jobber for å tiltrekke, utvikle og beholde potensielle og eksisterende leverandører til Visma sitt innkjøpssamarbeid.
Kontakt Mette: