Fire tips til å reise smartere!

Alle bedrifter har ulike behov når det gjelder forretningsreise. Likevel er pris, fleksibilitet og lokasjon ofte fellesnevnere å ta til vurdering, når det gjelder å reise smartest mulig. Vi har samlet 4 tips for å reise smart.

1. Bestill tidlig

Det er ingen hemmelighet at det lønner seg å bestille både fly og hotell så tidlig som mulig. Dette er ikke uten grunn – prisene er dynamiske og dermed vil de justeres etter etterspørselen. Jo tidligere du booker, desto større utvalg vil det være. For å redusere unødvendige merutgifter og gjøre de ansatte bevisst på sitt forhold til booking av reiser, kan det være smart å implementere en reisepolicy. Med en reisepolicy kan du sikre at de ansatte følger bedriftens prisgunstige avtaler på fly, hotell, leiebil og taxi.

Last ned: Gratis mal for reisepolicy

2. Velg fleksibilitet

Planer kan endre seg, og en jobbreise kan være uforutsigbar på flere måter. Du vet for eksempel når et møte, workshop eller et seminar skal begynne, men det er vanskeligere å beregne nøyaktig når det slutter. Det kan også dukke opp andre møter på agendaen. Hvis man er usikker på tid for hjemreise kan det lønne seg å kjøpe fleksible billetter. På den måten kan du endre flybilletten fremfor å måtte kjøpe en dyr flybillett samme dag som du skal hjem. Norwegian er et av flyselskapene som har fokus på fleksible billetter, slik at du kan endre alt fra dato til reisemål inntil 30 minutter før avgang.

3. Tenk på lokasjon

Hvis du skal på jobbreise er du avhengig av leverandører som har lokasjoner dit du skal. Fly, hotell, leiebil er eksempler på tjenester du trenger å benytte deg av. Jobbreise med overnatting krever at du undersøker hvilke hoteller som er tilgjengelig. Uansett om du reiser innenlands eller utenlands har både Thon Hotels og Nordic Choice Hotels mange lokasjoner både i Norden og Europa. Skal du kjøre bil til ulike møter, eller har behov for bil som fremkomstmiddel, kan det være lurt å vite at Hertz er tilgjengelig i mer enn 150 land.

Les også: 3 hovedtrender innen forretningsreise

4. Sikre gode leverandøravtaler

Som oftest er ikke effektivisering av innkjøpene tilknyttet forretningsreiser noe bedriften fokuserer på. Det enkleste kan derfor være at bedriften blir en del av et innkjøpssamarbeid. Som medlem av et innkjøpssamarbeid kan din bedrift få tilgang til gode rammeavtaler på blant annet hotell, leiebil og fly. En god avtale er kun god om den blir brukt, så det kan lønne seg å implementere de som en del av bedriftens reisepolicy for å sikre at de ansatte benytter seg av de gode tilbudene.

Visma Innkjøpssamarbeid tilbyr fremforhandlede avtaler, slik at din bedrift kan redusere kostnader knyttet til reise. Ønsker du å finne ut hvor mye du kan spare som medlem av Visma Innkjøpssamarbeid? Få en gratis og uforpliktende analyse av bedriftens reisekostnader.

Få en gratis og uforpliktende analyse

Ann-Harriet Granberg er Marketing Trainee for Visma Innkjøpssamarbeid. Hun har en bachelor i markedsføring og master i markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania, samt årsstudium i medievitenskap fra NTNU.
Connect with Ann-Harriet: