Kunstig intelligens – når smarttelefonen vet at du er syk

Smarttelefonen din er med deg gjennom hele dagen og kjenner hvert eneste steg du tar. Forestill deg en smarttelefon som er i stand til å vite når dine daglige bevegelser avviker fra normale aktiviteter. Forestill deg at telefonen din vet når du er syk, kansellerer møtene for deg og informerer kollegaene dine.

Dette kan bli realiteten med kunstig intelligens (AI) i fremtiden, spår Thor Are Helge, Development Manager for Emerging Technologies i Visma Enterprise, som leverer løsninger til store kunder og offentlig sektor.

– Det mest interessante med AI er hvor utbredt det vil bli. Resultatene fra en løsning vil brukes av neste løsning til mer og mer automatisering. Verktøyene vil forbedres til de blir kostnadseffektive nok til å analysere og tilpasse alle deler av løsningene, fra plassering av knapper på skjermen til din egen karriererådgiver i bukselommen, sier Helge. 

Kunstig intelligens

AI er utvikling av datasystemer som er istand til å løse problemer på samme måte som menneskehjernen. Du har kanskje ikke tenkt over det, men vi er allerede omringet av AI.

Bildegjenkjenning og selvkjørende biler er de mest kjente AI-eksemplene. Apple’s egen personlige Iphone assistent “Siri”, videospill og chat funksjoner hos kundesupport bruker det også.

Det er ubegrenset med muligheter for AI. Den teknologiske utviklingen blir stadig viktigere, og AI må derfor bli en høyprioritet hos etablerte selskaper dersom de skal forbli konkurransedyktige.

Tidligere jobbet Helge for Visma Consulting, men i september 2016 flyttet han til Visma Enterprise for å starte Emerging Technologies Teamet som jobber med nye teknologier for Visma. For øyeblikket fokuserer de på maskinlæring, og bygger pilotløsninger som demonstrerer hvordan teknologien kan gi verdi for Vismas kunder.

– Vi har allerede sett det for skyplattformer og mobil, og nye teknologier tas i bruk stadig raskere. Selskaper som klarer å bruke teknologien smart kan skille seg ut og oppnå betydelig fordel, sier Helge og fortsetter:

– Visma skal bygge erfaring med ny teknologi tidlig, slik at vi forstår hvordan og hvor vi best kan få nytte av den.

Les også: Kunstig intelligens og automatisering gir bedre kundebehandling

Automatisering

Maskinlæring er AI-teknologi som kan bli brukt til å automatisere ulike prosesser ved å trene dem på eksempler skapt av mennesker.

– Vi tror at AI før eller siden vil endre applikasjoner mer enn hva web og mobil har gjort hittil. Maskinlæring vil påvirke hvordan mennesker arbeider og kommuniserer på, sier Helge, og legger til:

– Det er stort potensiale i å automatisere administrative oppgaver. Vi kan bruke det til å finne de beste jobbsøkerne, kategorisere utgifter, avsløre svindel, forbedre salg og mye, mye mer”.

I februar tidligere i år var Helge en av foredragsholderne på Software 2017 konferansen i Oslo, arrangert av DND, Norges største IT forening. Her snakket han om hvordan man tar et godt AI konsept og gjør det om til en funksjonell løsning. Mens mange jobber med ideer for AI, har Visma allerede satt første løsning i produksjon.

Erfaringen Visma får gjennom pilotløsninger blir brukt til å trene og rådføre resten av organisasjonen om hvordan de kan oppnå suksess med maskinlæring. Erfaringen blir også brukt til å trene produktutviklere, bygge videre løsninger, og finne forretningsmuligheter som påvirker og utnytter teknologien.  

Smidig og fremtidsrettet

Vi kan bare forestille oss hvor vi er om 10-15 år. Men en ting er sikkert; å tilpasse seg teknologiske endringer krever at ansatte ligger i forkant av endringene, og forstår hvor teknologien er på vei.

– Visma er alltid målet å slå for startups. Vi må være like smidige og fremtidsrettet som nye utfordrere og konkurrenter. I tillegg behøver vi ansatte som utvikler seg i takt med teknologien og utnytter dens muligheter, sier Helge.

Vi har ennå å se smarttelefoner som er i stand til å kjenne igjen vår fysiske tilstand, men en ting er sikkert – AI vil fortsette å påvirke vårt daglige arbeidsliv i årene som kommer. Og det er da avgjørende for et programvareselskap å være en del av den teknologiske endringen.

– I tillegg må vi være sikre på at den teknologien vi introduserer er en fordel for både kunder og sluttbrukere. For vil du virkelig at telefonen din skal kunne vite når du er syk eller ikke? I Visma er vi opptatt av å undersøke disse utfordringene. Vi er like fokusert på å bruke teknologien riktig, som å bruke den riktige teknologien, sier Helge.  

Ønsker du en karriere i Visma?

Følg oss på LinkedIn og hold deg oppdatert på ledige stillinger og nyheter.

Eller les mer om vårt trainee program og  IT-konsulent program.

Linn Skulstad works as a Digital Content Producer in Visma Enterprise. She has a Bachelor in Communications and Journalism. Previously, Linn has worked as a journalist for both local and national news in Norway. As well as working with marketing and communications for Umoe Catering and Make A Wish Foundation Hawaii.
Connect with Linn: