Er dine nettsider mobiltilpasset?

84% av Norges befolkning har i dag en smarttelefon, men overraskende nok er fortsatt ca 80% av norske bedriftsnettsider likevel ikke mobiltilpasset. Mobiltilpasning av nettsider må gjøres for at nettsiden skal vises optimalt også på mobile plattformer. Det er bare å komme i gang.

Hva gjør vi da når over 80% av oss benytter internett som kilde hver dag før vi kjøper noe enten fysisk eller på nett? Vi mobiltilpasser nettsidene.

Hva er en mobiltilpasset nettside?

Mobiltilpasning av nettsider må gjøres for at nettsiden skal vises optimalt også på mobile plattformer. Responsivt design betyr at designet til nettstedet tilpasser seg den enheten du besøker nettsiden med, være seg PC, nettbrett eller mobil. Dersom du er opptatt av at dine kunder og prospekts skal finne frem til nettopp din nettside er ikke mobiltilpassing lenger noe du kan velge bort. Det er bare å komme i gang.

Mobilvennlige sider gir deg:

  • En nettside som er enkel å bruke
  • Bedre rangering i Google
  • Flere besøkende til nettsidene dine
  • Mer tilfredse kunder
  • Økt salg

God brukervennlighet

Intuitiv navigasjon, kontraster mellom viktig og mindre viktig innhold og tydelige handlingsknapper er elementært for god brukervennlighet. I tillegg vil ting som ordvalg i menyer, alternativ tekst for bilder og hvordan nettsidens adresser er utformet være viktig for hvor enkelt man kan navigere på nettstedet.

I Visma Consulting har vi stort fokus på å lage brukervennlige nettsider, noe som betyr at nettsiden i tillegg til å se bra ut, skal være enkel å bruke. Vi jobber alltid for å tilfredsstille forskriften om universell utforming. Regelverket stiller en rekke krav til hvordan en nettside skal fungere, slik at det er enkelt både å navigere, lese tekst og søke etter informasjon. Etter 1. juli 2014 er det et krav om at alle nye IKT løsninger rettet mot offentligheten som utvikles skal være universelt utformet og reglene gjelder for alle virksomheter, både i privat- og offentlig sektor, i tillegg til lag og organisasjoner.

Les mer om universell utforming her.

Bedre rangering i Google

Mobiltilpassing et nå et kriterie i rangeringen av søketreff ved Google-søk fra mobil. Endringen er gjort for at brukerne skal få mer relevante søkeresultater som er optimalisert for den plattformen de søker fra. Nå som over halvparten av alle søk blir gjort via en mobil enhet vil resultater som ellers ville ha pekt mot en ikke-mobiltilpasset-side risikere å bli rangert lavere.

Økt trafikk, salg og tilfredshet

En omfattende undersøkelse som ble gjort blant smarttelefonbrukere i Norge viser at 66% av alle brukere sier at en mobilvennlig side gjør det mer sannsynlig at de vil kjøpe firmaets produkter eller tjenester. 74% sier at det er mer sannsynlig at de kommer tilbake til siden senere dersom den er mobiltilpasset.
61% sier at de dersom de ikke finner det de leter etter innen 5 sekunder sannsynligvis vil gå til en annen side. Halvparten sier at selv om de liker firmaet, bruker siden mindre dersom den ikke fungerer på smarttelefon.

72% sier at en mobilvennlig side er viktig for dem.

Ønsker du å få bedre innsikt i:

  • Hvordan du kan øke trafikk, salg og konverteringer via web?
  • Hvordan du kan forbedre brukeropplevelsen og tilgjengeligheten på nettsiden din?
  • Hva du bør gjøre for å få flere og mer relevante treff på din egen side når folk søker ved hjelp av Google eller andre søkemotorer?

Vi hjelper deg med mobiltilpassing, brukervennlighet og universell utforming av din nettside.

Les mer om mobil utviklingsstrategi.

 

Kilder:
https://medienorge.uib.no/statistikk/medium/ikt/379
https://www.tns-gallup.no/medier/internett/interbuss
https://googlewebmastercentral.blogspot.no/2014/11/helping-users-find-mobile-friendly-pages.html
https://uu.difi.no/regelverk

Mest populære

  • Analyse av kundetilfredshet

    Hvordan måle og analysere kundetilfredshet?

    Kundelojalitet og kundetilfredshet er noen av de sterkeste driverne for lønnsomhet. Samler man inn data for å måle kundetilfredshet i selskapet, kan man enkelt skape seg innsikt og kunne ta beslutninger raskt, ved hjelp av datavisualisering. 

  • Planlegge arbeid og turnus

    Høytidsturnus – hvordan er reglene?

    Nå er det igjen på tide å tenke på helligdagsturnus. Høytider betyr normalt mye for de ansatte, og det er viktig med en lovlig turnus de fleste er fornøyd med.