Er dine nettsider mobiltilpasset?

Internettrafikken fra mobile enheter gikk i 2014 forbi desktop i Norge og trenden er økende. 84% av Norges befolkning har i dag en smarttelefon, og flere og flere av oss benytter mobilen til informasjonsinnhenting, produktsammenligning og kjøp på nett. Fra 21. april 2015 straffer Google nettsider som ikke er mobiltilpasset ved at de rangeres lavere enn mobiltilpassede sider, dersom brukeren søker fra mobil. Overraskende nok er fortsatt ca 80% av norske bedriftsnettsider likevel ikke mobiltilpasset.

Hva gjør vi da når over 80% av oss benytter internett som kilde hver dag før vi kjøper noe enten fysisk eller på nett? Vi mobiltilpasser nettsidene.

Hva er en mobiltilpasset nettside?

Mobiltilpasning av nettsider må gjøres for at nettsiden skal vises optimalt også på mobile plattformer. Responsivt design betyr at designet til nettstedet tilpasser seg den enheten du besøker nettsiden med, være seg PC, nettbrett eller mobil. Dersom du er opptatt av at dine kunder og prospekts skal finne frem til nettopp din nettside er ikke mobiltilpassing lenger noe du kan velge bort. Det er bare å komme i gang.

Mobilvennlige sider gir deg:

  • En nettside som er enkel å bruke
  • Bedre rangering i Google
  • Flere besøkende til nettsidene dine
  • Mer tilfredse kunder
  • Økt salg

God brukervennlighet

Intuitiv navigasjon, kontraster mellom viktig og mindre viktig innhold og tydelige handlingsknapper er elementært for god brukervennlighet. I tillegg vil ting som ordvalg i menyer, alternativ tekst for bilder og hvordan nettsidens adresser er utformet være viktig for hvor enkelt man kan navigere på nettstedet.

I Visma Consulting har vi stort fokus på å lage brukervennlige nettsider, noe som betyr at nettsiden i tillegg til å se bra ut, skal være enkel å bruke. Vi jobber alltid for å tilfredsstille forskriften om universell utforming. Regelverket stiller en rekke krav til hvordan en nettside skal fungere, slik at det er enkelt både å navigere, lese tekst og søke etter informasjon. Etter 1. juli 2014 er det et krav om at alle nye IKT løsninger rettet mot offentligheten som utvikles skal være universelt utformet og reglene gjelder for alle virksomheter, både i privat- og offentlig sektor, i tillegg til lag og organisasjoner.

Bedre rangering i Google

Mobiltilpassing et nå et kriterie i rangeringen av søketreff ved Google-søk fra mobil. Endringen er gjort for at brukerne skal få mer relevante søkeresultater som er optimalisert for den plattformen de søker fra. Nå som over halvparten av alle søk blir gjort via en mobil enhet vil resultater som ellers ville ha pekt mot en ikke-mobiltilpasset-side risikere å bli rangert lavere.

Økt trafikk, salg og tilfredshet

En omfattende undersøkelse som ble gjort blant smarttelefonbrukere i Norge viser at 66% av alle brukere sier at en mobilvennlig side gjør det mer sannsynlig at de vil kjøpe firmaets produkter eller tjenester. 74% sier at det er mer sannsynlig at de kommer tilbake til siden senere dersom den er mobiltilpasset.
61% sier at de dersom de ikke finner det de leter etter innen 5 sekunder sannsynligvis vil gå til en annen side. Halvparten sier at selv om de liker firmaet, bruker siden mindre dersom den ikke fungerer på smarttelefon.

72% sier at en mobilvennlig side er viktig for dem.

Ønsker du å få bedre innsikt i:

  • Hvordan du kan øke trafikk, salg og konverteringer via web?
  • Hvordan du kan forbedre brukeropplevelsen og tilgjengeligheten på nettsiden din?
  • Hva du bør gjøre for å få flere og mer relevante treff på din egen side når folk søker ved hjelp av Google eller andre søkemotorer?

Vi hjelper deg med mobiltilpassing, brukervennlighet og universell utforming av din nettside, og tilbyr nå:

Gratis webanalyse og gjennomgang
Vi gjør en rask analyse din bedrifts nettsted og presenterer resultatene for deg på Skype, telefon eller i våre lokaler.

Gratis workshop og idemyldring
Vi går gjennom ideen din og gir deg råd for hvordan du kan komme i gang og hva du bør ta hensyn til. Møtet avholdes i våre lokaler.

Gratis mobilside-demo
Vi lager en demo av hvordan nettsiden din vil kunne se ut på mobil. Du vil kunne teste den på mobilen din og se hvordan den kan se ut med vår hjelp.

Bestill gratis webanalyse

Les mer om mobil utviklingsstrategi

 

Kilder:
https://medienorge.uib.no/statistikk/medium/ikt/379
https://www.tns-gallup.no/medier/internett/interbuss
https://googlewebmastercentral.blogspot.no/2014/11/helping-users-find-mobile-friendly-pages.html
https://uu.difi.no/regelverk

Line Sulejewski jobber som markeds- og kommunikasjonssjef i Visma Consulting. Line er ansvarlig for markedsføring, PR og sosiale medier, samt intern og ekstern informasjon i divisjonen. Line startet i Visma i januar 2014 og har tidligere jobbet som leder for kunde og forretningsutvikling i Gjensidige og som markedsansvarlig i SAP Norge.
Kontakt Line: