Designspirene Philippa og Silje på arbeidsuke i Visma

Forrige uke hadde niendeklassingene Philippa (14) og Silje (15) arbeidsuke hos Visma hvor de fikk være med på å designe skoleapp for ungdomsskoleelever. – En kjempespennende og annerledes uke, sier begge.

I forbindelse med ideutviklingen av en ungdomsskoleapp for Visma Flyt Skole fikk jentene i oppgave å komme opp med ideer og innspill til hva elever kan bruke appen til – og gjennomførte arbeidsuken med glans!

Visma Flyt Skole er en skytjeneste for skoleadministrasjon, som digitaliserer en rekke prosesser knyttet til læreres og elevers skolehverdag.

Philippa og Silje mener det er viktig at de som vil være brukere av appen får være med å designe selve brukeropplevelsen.

– Når man utvikler en app for skoleelever må man få inspirasjon fra elever som appen er laget for. Derfor er dette prosjektet perfekt, for vi er jo i målgruppen, sier Philippa.

Jentene ble introdusert for service- og interaksjonsdesign i begynnelsen av arbeidsuken. Denne metodikken fulgte de gjennom uken for å løse oppgaven. Service- og interaksjonsdesign fokuserer på å utvikle løsninger som svarer på reelle brukerbehov, der målet er å forstå hvilken utfordring eller oppgave som skal løses når noen bruker tjenesten.

 

– Appen må tiltrekke brukeren

Begge synes det har vært både gøy og spennende å lære hvordan man designer gode brukeropplevelser. Philippa forteller at de i løpet av uken også har fått forståelse for hvor komplisert og tidskrevende det faktisk er å utvikle en app.

Det er en helt ny opplevelse. Å få være med på et så stort prosjekt er gøy, sier Philippa.

Philippa og Silje bruker mange apper til daglig, og understreker at design og funksjonalitet i appene er viktig for begge.

Det viktigste er at appen ikke bare er kjedelig og grå. Brukerne må ikke føle at de bare er tvunget til å bruke den uten at de egentlig vil. Man vil lage en app som folk går inn på daglig og syns er gøy å bruke. Appen må tiltrekke brukeren, sier Silje.

Selv skulle de ønske de kunne hatt en mer helthetlig skoleapp som har alt i ett, og som er morsom og interessant å bruke.

Jeg tror det hadde vært mange forskjeller om de som jobber i Visma hadde utviklet appen alene, fordi vi har jo selvfølgelig ulike syn på hva tenåringer som oss trenger, sier Silje.

Utfordrende med brukertesting

Philippa og Silje startet uken med et besøk hos Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Der fikk de være med på en workshop og testing av prototyper sammen med studenter innen designfaget.

Dag to tok jentene fatt på oppgavens første steg: research av målgruppen. Dette innebar både konkurrentanalyse og utforming av personas, for å forstå hvem brukerne er og hvilke behov de har.

Videre skisserte jentene ulike ideer og løsninger for å kartlegge hvilken flyt brukerne skal gjennom når de bruker løsningen. Deretter ble løsningsforslaget testet gjennom brukertester for å vurdere om det fungerte som tiltenkt. Tilbakemeldinger fra brukertestene ble så brukt til å justere og forbedre designskissen.

Den mest utfordrende prosessen jentene var igjennom i løpet av uken var brukertesting, som var vanskeligere enn de trodde på forhånd.

Det var utfordrende å hele tiden passe på at man ikke stiller ledende spørsmål og samtidig måtte notere alt på en gang, forteller Silje.

Jentene syns det har vært lærerikt å se hvordan service designerne jobber med å for eksempel gjøre brukeren komfortabel under testing. På spørsmål om de kunne tenke seg å jobbe med teknologi og utvikling i fremtiden svarer Philippa at hun tror at alle yrker kommer til å ha noe innen teknologi uansett hva de velger.

Teknologi er jo det meste av livet vårt nå, for alle aldersgrupper. Jeg tror vi kommer til å jobbe med teknologi, for når vi er ferdig på skolen er det sannsynlig at alt er teknolog, fortsetter hun.

 

Kjempegode ideer til appen

Gjennom uken kom Philippa og Silje opp med kjempegode ideer. Jentene presenterte sine erfaringer og innspill på slutten av uken, noe som vil være svært nyttig for Vismas fremtidige utvikling av appen.

Cecilie Campey, Service Design Manager i Visma, forteller at Philippa og Silje har vært superengasjerte og positive gjennom hele uken.

De har virkelig kastet seg ut i alt, og holdt i tillegg en svært imponerende presentasjon på slutten av uken, forteller Cecilie.

Jentene har fått en realistisk smakebit på arbeidslivet og alt det innebærer – fra møter og presentasjoner til vaffeltorsdag og ubegrenset tilgang på kakao. Sistnevnte skapte spesielt begeistring!

På spørsmål og arbeidsuken ga mersmak ga de begge et klart «ja» i kor, og understreker at hele opplevelsen har vært knallbra. Philippa og Silje kan si seg svært fornøyde med en vel gjennomført arbeidsuke i Visma!

 

Linn Kjærland works as a Digital Content Producer in the Visma Enterprise division. She holds a MSc in Strategic Marketing Management, and has previous marketing experience from Ford Credit.
Connect with Linn: