Gå til hovedsiden

Designere på nye eventyr

Dette er eventyret om designerne som dro av sted til en kunde som bodde langt borte og lengre enn langt. De ønsket å gjøre slutt på et gammelt system og lage noe nytt som alle i kongeriket kunne bruke. Hvordan i alle dager skulle dette gå?

3 designere med ryggsekk som går mot et hus i skogen
Designere på nye eventyr

Designerne gikk og gikk. Og de gikk. Over fjell og gjennom daler. De møtte både rullende pannekaker og en gammel dame med nesa i en stubbe. Så til slutt, kom de til et stort hus midt i skogen.

Det var ingen ringere enn den flotte systemeieren som stod i døråpningen og ønsket dem velkommen. Designerne hadde forberedt seg godt. De introduserte seg, og presenterte at de hadde utført en brukervennlighetstest av kundens eksisterende system. De kom derfor med noen forslag til forbedringer, så systemet kunne bli brukt på en mer effektiv og brukervennlig måte. Designerne foreslo å fjerne en funksjon de mente var unødvendig – men systemeieren hadde også forberedt seg til møtet. Han ville målbinde designerne, og svarte: «Jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, så da beholder vi jo den». De stakkars designerne gjorde et nytt forsøk. Hva skal du så med denne funksjonen? – spurte designerne ydmykt. Og systemeieren svarte atter en gang: «jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, så da må vi jo beholde den også!» Og slik fortsatte det til dagen ble til kveld.

Men etter langt om lenge og lengre enn langt, kom designerne opp med en ny idé. De ringte rundt og samlet en gjeng med sluttbrukere av systemet, og duket opp til et stort kalas. En «workshop» ble det kalt. Godterier ble lagt på bordet og post-it lapper ble delt ut. Deretter fikk brukerne som jobbet med systemet dag ut og dag inn, endelig sagt sin mening. «Systemet funker ikke som det er i dag!» -utbrøt den ene. «Jeg rekker aldri å hente i barnehagen, på grunn av disse treige nettsidene» -glefset en annen. Sluttbrukerne fikk deretter i oppgave å skrive tre ønsker hver på post-it lappene, som de ønsket å forbedre med dagens system. Systemeieren satt musestille i kroken av rommet og gumlet på en bamsemums. Han innså ganske så raskt at systemet faktisk trengte en oppgradering.

Kort tid senere kom designerne tilbake til sluttbrukerne og systemeieren og presenterte et nytt løsningsforslag. Sluttbrukernes ønsker kom i oppfyllelse! Det tok ikke lang tid før det ble heidundrende stemning i rommet og bamsemumsen fløy veggimellom. «Dette er virkelig starten på noe flott!» -utbrøt systemeieren og jafset i seg den siste bamsemumsen.

Så – da analysen, konseptet, designet og brukertestingen var på plass, ble systemet implementert og effektivisert over alle forventninger. Til slutt ble alle enige om at det hadde vært en god dag på kontoret.

Og snipp snapp snute, så var det gamle systemet ute.

Jobb hos oss?

Har du lyst til å jobbe i et selskap med fokus på ny teknologi og faglig utvikling? Bli konsulent i Visma.

Se våre ledige stillinger her

Mest populære