Gå til hovedsiden

Derfor er det viktig å involvere kundene i produktutviklingen

– Å involvere kundene våre i produktutviklingen er noe av det mest verdifulle vi gjør, forteller Hege Broch, produktsjef i Visma Financial Solutions AS.

Visma Financial Solutions involverer jevnlig kundene i produktutviklingen
Fra venstre: Hege Broch, Marja Rmann Aas, Ida Aune Viken, Marianne Thielemann, Heidi Skullerud

Vi har pratet med Hege Broch, produktsjef i Visma Financial Solutions AS. Vinteren 2022 startet Hege, sammen med kolleger på tvers av avdelinger i selskapet, opp et produktråd. Her samles engasjerte kunder og superbrukere av AutoCollect, Vismas system for automatisert betalingsoppfølging. Kundene gir innspill og tilbakemeldinger for å bidra til enda bedre tjenester og løsninger.

Vi gjør justeringer og tilpasninger som kundene faktisk ønsker og trenger.

Hege Broch

– Vi ønsker alltid å bli bedre, og det blir vi ikke uten tilbakemeldinger fra de som faktisk bruker produktet og tjenestene våre. I flere år har jeg ønsket å starte opp et produktråd for våre byrå-kunder for innsikt til hvilke behov våre byråer og deres kunder har. I februar 2022 gjennomførte vi vårt første produktråd. Vi inviterte kunder av AutoCollect, med oppstart 18. februar. Dette er så utrolig verdifullt, forteller en entusiastisk Hege.

Engasjerte kunder med verdifulle tilbakemeldinger

Formålet med produktrådet er en kundesentrisk produktutvikling for AutoCollect og våre tjenester. Dette inkluderer AutoCollect i ulike ERP-systemer, portaler, rapporter, saksbehandling og leveranse fra operations for å sørge for at produktet innfrir brukernes forventninger til kvalitet, tilgjengelighet og brukervennlighet.

– Det har vært utrolig stas å komme i gang med produktrådet, og jeg er kjempefornøyd med hva vi har fått til så langt i 2022. Tilbakemeldingene gir oss masse ny og viktig  innsikt, forteller Hege.

Les mer om AutoCollect for regnskapsførere

Produktutvikling i samsvar med kundens behov

Ved å få innspill og innsikt i brukerens opplevelse, dannes det en forståelse av kundens behov og utfordringer. Noe som nødvendigvis ikke hadde blitt fanget opp uten å involvere kundene. 

– Vi gjør justeringer og tilpasninger som kundene faktisk ønsker og trenger, fortsetter Hege. 

Produktråd-Mai-22-visma-financial-solutions
Fra Produktrådet i Mai 2022. Her var superbrukere fra blant annet Azets og BDO tilstede på Visma Financial Solutions kontor i Trondheim.

Derfor er det viktig å involvere kundene i produktutviklingen

Deltakerne har gitt tydelige, konstruktive og ærlige tilbakemeldinger på AutoCollect-tjenesten.

– Vi har fått mange tilbakemeldinger om leveransen som vi har tatt med oss videre. Vi følger opp møtene internt hvor vi setter alle tilbakemeldinger i system, med ansvarlig og tidsfrister for løsning/leveranse. På den måten sikrer vi at vi utvikler produkter og tjenestene som kundene faktisk har behov for og ønsker, forklarer Hege. 

– Det er jo nettopp dette produktutvikling handler om. Det er utrolig givende å se at de som deltar er så engasjerte og bidrar med sin kunnskap og erfaring for å forbedre teknologien og våre tjenester. AutoCollect er jo et produkt for blant annet regnskapsførere, og gjennom produktrådet kan de påvirke hvordan automatisert betalingsoppfølging optimalt skal fungere, fortsetter Hege. 

Utviklet av og for kunder av finansiell teknologi

– For oss som utvikler løsninger rettet mot finansiell teknologi er det jo enormt viktig at de som faktisk bruker systemene har en stemme og påvirkning i produktutviklingen. Regnskapsførere har et viktig samfunnsoppdrag for sine kunder i disse tider. Selvfølgelig skal våre produkter og tjenester gjøre arbeidsdagen deres enklere og mer effektiv, og ikke minst bidra til bedre likviditet, forklarer Hege.

AutoCollect er jo et produkt for blant annet regnskapsførere, og gjennom produktrådet kan de påvirke hvordan automatisert betalingsoppfølging optimalt skal fungere. 

Hege Broch

Regnskapsfører? Slik hjelper du kundene dine med å få raskere betalt

Verdi for kunden, verdi for selskapet

Tilbakemeldingene fra deltakerne har så langt vært positive. De opplever å bli hørt og at vi etter hvert møte har levert på de fleste punkter som er tatt opp. – Dette er kjempebra og gir så mye verdi for alle parter, forteller Hege. 

– Dagens produktråd er satt sammen av superbrukere, men også ledere som har det strategiske blikket. Videre skal vi forsøke å involvere enda flere kunder med ulik bakgrunn. Dette er kjempebra og gir verdi for alle parter, avslutter Hege.

AutoCollect for regnskapsbyrå

God kontroll på likviditeten har aldri vært viktigere. Med AutoCollect er det enkelt å følge opp utestående fordringer. Automatikken sørger for gode rutiner for purring og inkasso, og bidrar til redusert kredittid og en alltid oppdatert reskontro.- rett og slett får du raskere betalt

Bruker du et Visma system når du fører regnskap for kundene dine?

Her kan du lese mer om mulighetene ved AutoCollect

Mest populære