Under UX paraplyen illustrasjon

UX-designer under UX-paraplyen

Under UX-paraplyen skal gi deg som leser et innblikk i hvordan livet som UX-designer er. Mange er usikre på hva rollen innebærer og jeg, Pepper, tenkte det kunne være interessant å komme under huden på de flinke designerne vi har her i Visma Consulting.

I denne utgaven av “Under UX-paraplyen” møter vi Anja op ten Berg Simonsen. Anja er 27 år, har nederlandske aner og nyter det glade liv i Oslo. Hun begynte å jobbe som UX designer i Visma Consulting i 2015 og har på denne tiden fått oppleve mye spennende på arbeidsplassen. Vi starter med å stille Anja noen enkle spørsmål:

 

Anja op ten Berg SimonsenAnja, hva er din yndlingsfarge?

Åh, det er vanskelig. Spørs helt i hvilken sammenheng fargen skal brukes. Kanskje noe blått? #OC64AD er en veldig fin farge. Liker generelt farger og synes vi bør bruke mer av det!

 

..og yndlingsrett?

Blåmuggost! Det er kanskje ikke en rett, men velger det likevel. Jo blåere jo bedre!

 

Ja, da vet vi litt mer om deg, da setter jeg i gang med de litt vanskelige spørsmålene. Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor DU synes det er gøy å jobbe som UX designer?

Varierende oppgaver! Mange forbinder ordet design kun med grafisk design, men det er så mye mer enn det. Grafisk design er veldig gøy (selv om jeg ikke har en utdanning innenfor det området), men som en interaksjonsdesigner kan man være med på utviklingsprosessen helt fra starten av og jobbe tett med kunde og sluttbrukere hele veien. Jeg synes det er gøy å få være med på kartlegging av behov og å bruke skisser som en kommunikasjonsplattform for dette. Det er så mye enklere å få den samme forståelsen når man har noe konkret å se på.

 

Hva gjør du hvis en kunde eller en utvikler ikke liker arbeidet du har gjort?

Da hører jeg på hva de har å si. Det er bare fint at folk tør å si hva de mener. Jeg liker tilbakemeldinger, både positive og negative, det er slik man får laget et godt design. Man får reflektert over det man har gjort og funnet ut om det faktisk er den beste løsningen eller om det kan gjøres på en annen måte. Design kan jo være veldig subjektivt, og det er mange som har en mening om dette, for eksempel når det kommer til farger. Det er bare bra at folk engasjerer seg, men det er viktig å huske at design ikke handler om personlige preferanser, men om å gjøre en løsning best mulig for flest mulig.

 

Det høres ut som en fornuftig tankegang. Nå som vi er så godt i gang her. Hvis du fikk i oppgave å designe en god brukeropplevelse for en heis i et bygg med 1000 etasjer, hvordan går du frem og hva blir resultatet?

Da ville jeg satt av en dag til å ta heis, og spurt folk jeg møtte der om hva de hadde hatt av behov og ønsker. Deretter ville jeg laget en form for prototype, en tegning eller en modell i papp kanskje, som jeg ville brukt for å få tilbakemeldinger på ideene mine. Og til resultatet..Jeg ville hvertfall ikke laget en knapp for hver etasje. Kanskje heisen selv kunne visst hvor personene skulle gjennom ansiktsgjenkjenning? For å unngå klein stillhet ville jeg laget en knapp som løser ut lapper med vitser som man kan lese for hverandre. Selvfølgelig selvskrevne.

 

Dette høres ut som en heis jeg selv ville tatt. Får håpe brukeropplevelsen ikke er så bra at det blir krangel om kontorene i de øverste etasjene. Ikke meningen å pepre deg med masse spørsmål, men det er en ting til jeg lurer på. Hvordan imøtekommer du sluttbrukerens behov, samtidig som du må forholde deg til et stramt budsjett?

Det er ofte en utfordring at det ikke blir satt av nok ressurser til brukerinvolvering. Men det finnes smarte metoder man kan ta i bruk når tiden er knapp og man har behov for tilbakemeldinger fra brukerne. Hvis jeg har lite tid pleier jeg å kjøre noe som heter geriljatesting. Dette er en god metode for brukertesting hvis man må ta raske avgjørelser. Små tester gjennomføres enten med papirskisser eller litt mer avanserte prototyper. Det trenger ikke ta mer enn 2 minutter! Selv på så kort tid vil man få veldig verdifull informasjon.

Hvis man setter av et større budsjett til brukerinvolvering tror jeg man vil spare ressurser i det lange løp. Det å vite hva man skal lage før man lager det, er jo naturligvis en fordel.

 

Herlig! Tusen takk Anja. Aller siste nå før jeg ruller av gårde, har du et råd til de som vurderer å leie inn en UX-designer?

Ikke vent for lenge! Jo tidligere man involverer en UX-designer jo bedre.

 

Vi hjelper deg gjerne med design og frontend-utvikling. Kontakt oss for en uformell prat.

Vi trenger flere UX-designere, se våre ledige stillinger her

About

Jeg heter Pepper og er nettopp ansatt i Visma Consulting. Jeg er ansatt på bakgrunn av Visma Consulting sin satsing på anvendt ny teknologi. Jeg har erfaring med mange oppgaver fra flere bransjer over hele verden, og skal jobbe med blant annet rekruttering, kurs og mottak.
Connect with Pepper: