Skip to main content

5 måter PIM hjelper flytting til ny plattform

Å flytte nettbutikken til en ny digital infrastruktur er ikke bare bare. Med systemer som lar deg ta grep om katalogen din, får du med deg alt du trenger samtidig som du rydder i produktdataen.

Først av alt, hva er PIM?

Product Information Management (PIM), eller produktdatahåndtering i norsk språkdrakt, er den sentrale styringen av all informasjon om produktene dine. Den tar i mot fra flere kilder, slik som eksterne leverandører, og deler den videre med nettbutikken, markedsplasser, ERP-systemer, annonseplattformer, kataloger og fysiske butikker, bare for å nevne noen.

Vi får hele tiden nye kanaler å forholde oss og til. Vi er avhengig av god sentral styring og foredling av katalogen vår for å effektivt distribuere riktig informasjon til rett sted. Noen tror det å legge til et ekstra felt eller to til ERP-systemet er nok for fylle rollen til en dedikert PIM. Vår erfaring er at det aldri er tilfellet.

Vil du lære mer om PIM, har vi også en mer utfyllende introduksjon her på bloggen.

1. Alt blir lettere

PIM-systemer er designet for å gjøre prosessen med å administrere produktinformasjon enklere. Organisasjoner kan forenkle flytting til ny plattform ved å importere og samle produktdata fra sitt eksisterende system. I PIM-en kan de ordne, berike og kvalitetssjekke dataene, før den eksporteres til ny plattform. Få netthandelsplattformer håndterer arbeid med rå produktdata godt. Det er ofte knotete og tidkrevende, med stor sjanse for at noe går skeis i prosessen. Et dedikert PIM-system forenkler dette.

En metode vi bruker er å gjøre PIM-en til det sentrale punktet for å administrere produkter tidlig, og levere data videre til både eksisterende og ny plattform parallelt. Da kan du fortsatt holde katalogen oppdatert, og når du skal sjøsette den nye løsningen, har du allerede tilgang til nøyaktig og omfattende produktinformasjon. Samtidig har du allerede implementert en ny, optimalisert arbeidsflyt. Denne distribusjonen reduserer risikoen betydelig i overgangen til ny plattform. 

2. Gaffateipen kan droppes

Du ønsker ikke hull i produktdataen, eller verre: unøyaktig eller inkonsekvent informasjon. For å oppnå høy kvalitet er du avhengig av å berike dataen. Bedrifter uten PIM ender alltid opp med tungvinte prosesser, som krever mange menneskelige ressurser, for å sjonglere data på tvers av ERP- og CRM-systemer, hjemmelagde databaser, bestillingskataloger og egen nettbutikk. Denne kompleksiteten, som vi godt kan kalle gaffateip, fører med seg unødvendig risiko for feil og sløseri av ressurser.

PIM fjerner behovet for dette og sørger for at hver kanal har riktig informasjon. Det gir mer tid til å faktisk foredle og målrette informasjonen som kommunikasjon til riktig målgruppe.

Diagram med kilder til produktdata på den ene siden og medier som trenger den på den andre, med Akeneo som bindeledd mellom dem

3. Data styres bedre

Med ryddig, riktig og fullstendig data, kan du innføre gode retningslinjer for styring av data og prosesser. Dette er avgjørende for å tilby kundene en overbevisende produktopplevelse. Vi bruker selv Akeneo PIM som har innebygde funksjoner for å styre dataen, gjennom brukerrettigheter og roller, validering av arbeidsflyt, versjonering og mer. Dette gir deg en snarvei til retningslinjene for datastyring du trenger, for å kunne bygge et solid fundament av data av høy kvalitet.

Riktig styring av data betyr bedre søkemotoroptimalisering (SEO) og tilhørende dataanalyse. En struktur for datastyring, sammen med bruk av PIM for å kontrollere den, sikrer informasjonen på nettbutikken din. Gode eksempler er pensjonering av gamle produkter, visning av nytt utvalg, oppdatering av bilder og sporing av SEO-vilkår.

4. Økt effektivitet og produktivitet

Få plattformer for nettbutikker kommer med et godt, innebygd system for å berike produkter – særlig hvis du er markedsfører. PIM blir en katalysator til produktiviteten når den gode datastyringen er på plass. De er designet for å eliminere tungvinte, repeterende oppgaver, oftest innen standardisering, kategorisering og berikelse. Markedsførere får tid til å utvikle de gode, overbevisende beskrivelsene og bildene, og legge til rette for den emosjonelle forbindelsen mellom kundene og produktene.

I tillegg til å forbedre og automatisere disse repetetive prosessene, tilbyr PIM-er validering og kvalitetssikring. På denne måten er du sikker på at kvaliteten på informasjonen er god nok før den publiseres ut i kanalene. Med dette sparer du tid, uten å ofre komplett og nøyaktig data, mens teamet ditt kan skape nye, bedre produktopplevelser.

5. Enkelt å utvide

Med en god infrastruktur i form av automasjon, enklere prosesser og mer, får du muligheten til å tenke på nye markeder. En god PIM inkluderer funksjoner for oversettelser og lokalisering. Dette gjør det enkelt for deg å utvide tilbudet og sikte på tvers av landegrensene.

Med verktøyene en PIM gir, får du alle mulighetene til å forbedre kundeopplevelsen på tvers av alle kanalene dine. Det vil si du kommer alltid et steg nærmere å være omnikanal: uansett hvor, hvem og når, får man en god, overbevisende opplevelse (av produktene i dette tilfellet).

Du bør vurdere PIM som en del av flytteprosessen

Å flytte til ny plattform er et stort prosjekt. Spredt produktdata, hvor noe ligger i dagens løsning, noe på Turid på regnskap sin datamaskin og noe som nettopp kom inn i innboksen fra leverandøren, gjør ikke jobben enklere, akkurat. Et PIM-system reduserer risikoen forbundet med å sjonglere dette.

Samtidig som du planlegger og oppgraderer til ny plattform, får du også muligheten til å implementere nye prosesser og verktøy som frigjør deg og dine folk fra tidkrevende, repetitive oppgaver. Med PIM konfigurerer du organisasjonen din for mye raskere, enklere og mer vellykket utvidelse til nye markeder, samtidig som du sikrer en helhetlig kundereise på tvers av alle kanaler.

Derfor bør du alltid ta en diskusjon om å få på plass et PIM-system, hvis man først har bestemt seg for å flytte butikken.

Visma Digital Commerce hjelper nordiske nettbutikker å nå ambisjonene sine for vekst og kundenære opplevelser. Vi står alltid klar for en uforpliktende PIM-prat.

Ta kontakt

Most popular