You’ve got mail!

Her i Visma Advantage har man i lang tid sendt ut et nyhetsbrev ved navn ”Vismail”. En fin liten produksjon med litt tekst, bilder og kanskje et bra tilbud fra en av våre leverandører. Ordet ”nyhetsbrev” er egentlig ganske misvisende når det kommer til disse elektroniske utsendelsene. Det som før var et informasjonsmedie har sakte, men sikkert mutert og blitt til et markedsføringsmedie. Et markedsføringsmedie som kombinerer direktemarkedsføring og onlinemarkedsføring. En kombinasjon som absolutt ikke er til å kimse av.

Så – hvordan utnytter vi dette på en best mulig måte? Kan vi trekke paralleller fra B2C, eller må vi tenke helt annerledes? For min egen del, er det akkurat på dette punktet jeg har vært nødt til å ta i bruk noen ekstra hjerneceller. For det er tross alt forskjell på å kommunisere med hundretusener privatkunder, og med et lite tusentalls bedriftskunder.

I Visma Advantage kommuniserer vi først og fremst med folk som er på jobb. Folk som er på jobb er opptatt av å gjøre en bedre jobb (naturligvis), spare tid og krefter – og kanskje se bra ut overfor sjefen. Gjerne alle tre i kombinasjon, hvis mulig. Avtalene vi fronter i Vismail, kan bidra på alle tre punktene. Med andre ord har vi et budskap som er relevant for mottakeren, noe som blir reflektert i den absolutt akseptable åpningsstatistikken (det er det som er så fantastisk med digitale medier, alt kan måles!).

Vi får altså noen til å åpne epostene vi sender ut. Neste ledd, blir da å få de samme menneskene til å lese det som står, og enda viktigere, klikke på de knappene og lenkene som finnes. Knapper og lenker betyr nemlig i de aller fleste tilfeller mersalg. Og det betyr.. vel, dere vet alle hva det betyr og hvorfor det er så viktig.

Vi har bare noen få sekunder på oss til å fange lesernes oppmerksomhet, og dette må man ta med i betraktningen når man velger både tekst og bilder. Det skal være gjenkjennelig, det skal være T Y D E L I G, og det skal være klikkbart.

Vi kommer til å fortsette arbeidet med å utvikle og optimere Vismail, med både respekt for mediets begrensninger og en bevissthet om dets potensial – noe som skal og bør komme både Visma Advantage, våre leverandører og ikke minst våre kunder til gode.

Vismail_liten

After finishing her studies in English and Visual Culture at the University of Aarhus, Marianne started her career within media and communication in the Danish ad network Adservice Media. This gave her a lot of valuable knowledge and insight to digital advertising and communication, and after she moved back to Norway in 2009 Marianne managed a portfolio of very popular online travel sites for the company eTRAVELi. Taking a small break from the world of new media, she spent a year doing PR and communication for the publishing house ORFEUS before she joined Visma Advantage this spring.
Kontakt Marianne: