Dette er retailtrendene i 2016 – Del 1

National Retail Federations 105. årlige Retail’s BIG Show gikk nylig av stabelen i New York, og her samlet verdens ledende detaljhandlere, eksperter og leverandører av teknologi og kompetanse seg. Den viktigste lærdommen er at det nå er forbrukeren som har makten. Hvordan kan du som er retailer snu det til din fordel?

Verdens største retailmesse hadde i år mer enn 33 000 deltagere. Hovedorganisasjonen Virke, det svenske bransjemagasinet Dagens Handel og vi i Visma Retail var som vanlig hjertelig til stede for å spane på retailtrender og få vite mer om fremtidens retail.

Dette vil vi gjerne dele med deg, og i to innlegg gir vi deg derfor oppsummering og innblikk i de viktigste funnene og trendene fra messen. Disse vil ha stor betydning for deg som er retailer, både i dag og i fremtiden.

Vi har kokt ned alle trendene til seks temaer – tre blir presentert her, og tre blir presentert i neste uke,
i Del 2.

1. The empowered consumer

Mer enn noen gang tidligere er det forbrukeren som sitter på makten og dikterer vilkårene. Med mobilen som bestevenn og den digitale fremveksten har kjøpsprosessen blitt mer dynamisk. Forbrukeren er til enhver tid godt informert og oppkoblet, er komfortabel og utålmodig på én gang, og handler på sine vilkår – når som helst, hvor som helst og hvordan som helst. I tillegg stiller forbrukeren store forventninger til en sømløs opplevelse uavhengig av kanal, eller hvor langt i kjøpsprosessen man har kommet.

Og det er nettopp dette som gjør at den digitale forbrukeren er viktigere enn noensinne for retailere å følge, forstå, forutse og være til stede for – før neste kjøp. Hvis du kommuniserer et relevant, målrettet og personlig budskap på riktig sted, tid og sammenheng vil det være nøkkelen til din suksess.

For retailere finnes det nå fantastiske muligheter for å jobbe med innsikt som veileder kundene dine til kjøp – du får dem så og si servert på et sølvfat: Studier viser nemlig at flertallet av forbrukerne gjerne gir fra seg personlig informasjon til retailere, mot at de får tilpasset kommunikasjon tilbake. Å engasjere deg i og oppvarte kundene dine bygger relasjoner, skaper tillit og fører til at de øker sin lojalitet til deg.

2. Does offline even exist anymore?

I vår digitaliserte verden er kundene dine alltid online, selv når de fysisk er i butikken din. Vi snakker ikke lenger om at grenser er i ferd med å bli visket ut, men om det i det hele tatt finnes en grense. Kundene dine bryr seg ikke om omnikanal eller multikanal – den eneste kanalen kundene dine bryr seg om er seg selv. Og for å klare å komme dit må du som er retailer ha samme strategi for butikkhandel som for e-handel.

Kundereisen er nemlig den samme i den fysiske butikken som på nettet: Kunden kommer inn, leter etter en vare, finner den, sjekker den, leser informasjon, legger den i handlekurven og betaler. Den digitale verden har flyttet inn i butikken, og derfor må du dra nytte av at kundene dine er digitalisert: Lag en app – la kundene bruke mobilene sine til å søke etter varer, få hjelp, skanne og betale.

Glem heller ikke at den digitale utviklingen ikke bare er for forbrukerne. Det er like viktig å få med seg de ansatte, og få dem til å bli med på og å utvikle den digitale reisen.

3. Shopping experience is everything

Handleopplevelsen er viktig for både forbrukere og retailere, og det er her sistnevnte kategori kan utmerke seg ved å skape engasjement.

Å gi kundene dine en god handleopplevelse er like viktig uansett om du møter dem digitalt eller i den fysiske butikken.
– Sir Charlie Maysfield, CEO for John Lewis

For den fysiske handler det om å skape en spennende butikk. Det kan du gjøre ved å flytte den digitale teknologien inn i butikken, overraske med kreative samarbeHandleopplevelse betyr alt i følge retailtrender 2016id med
andre aktører, og engasjere kundene dine for å skape merverdi og helhetsopplevelse.

En som gjør dette er Ralph Laurens flaggskipbutikk på 5th Avenue i New York. Der har de blant annet prøverom med interaktive berøringsspeil, og de bruker dermed mulighetene som finnes online for å betjene kundene i butikken på best mulig måte. Et annet eksempel er sjokoladefabrikanten Hershey’s, som gir deg gratis sjokolade fra en automat hvis du smiler til den. Og her nytter det ikke å jukse – smiler du ikke får du ikke sjokoladen din.

Kanskje tiden er inne for deg også å tenke mer interaktivt i butikken din? Hvis du er nysgjerrig på flere eksempler og vil vite mer om hva de tre siste trendene er, følg med på del 2 i neste uke!

Fyll inn din e-post nederst på siden for å abonnere på Visma-bloggen.

Ivo Ølstørn jobber som Produkt- og Markedssjef i Visma Retail. I sin rolle er han tett på nye trender og ny teknologi som berører varehandelen, både sett fra forbrukeren og handelen sin side.
Kontakt Ivo: