Omnikanal

Retailerne vinner på å skape helhetsopplevelsen for forbruker uansett kanal.

Uansett kanal

Forbrukeren ønsker å handle hvor den vil, når den vil og hvordan den vil og samtidig å få riktig pris, fullt sortiment og riktig lagerinformasjon. Dette stiller krav til service, integrasjon, kommunikasjon og tilgjengelighet. Alle systemene må kommunisere med hverandre for å oppnå en sømløs handleopplevelse. 

Uansett kanal - i butikk, online eller via mobilen etterspør forbrukere handling døgnet rundt. Og få dette til å henge sammen er nøkkelen til en vellykket løsning for omnikanal. 

Utfordre våre konsulenter til å implementere en omnikanalstrategi.

Er du nysgjerrig på trendene innen retail? 

Visma Retail og Dagens Handel har oppsummert de viktigste retailtrendene fra NRF Big Show. 
Last ned whitepaper her.

 

4 %

av forbrukere bestilte en vare
online og valgte å hente den
i butikk i 2013

  

 

   

  

I 2014 økte tallet til

64 %

 

E-handel

E -handel har vekket en idé og et behov for kunne handle ubegrenset, både i form av tid, sted og utvalg. Forbrukeren ser det som en selvfølge å kunne bevege seg i flere kanaler uten tydelige grenser og velger derfor den løsningen som passer best til behovet.

Grensene viskes ut mellom online- og offlinehandel og er i dag i mange tilfeller en kombinasjon av begge. Som for eksempel å bestille online men plukke opp i butikken. Eller fra butikken å komplettere med noe som ikke var inne for øyeblikket, men at hele kjøpet gjennomføres og resten av ordren blir levert hjem.

  

illustrasjon av varer på en skjerm i forbindelse med omnikanal

Illustrasjon av butikk med varer i forbindelse med omnikanal

I butikk

Opplevelsen i butikken må være i tråd med den totale handleopplevelsen som en god løsning for omnikanal muliggjør. Uansett om det er online eller offline handel skal kommunikasjon mot forbrukeren oppleves enhetlig. 

I butikk har retailer større mulighet til å påvirke forbrukerens fem sanser samt at butikkansatte har større mulighet til å gi eksepsjonell service og personlig behandling.

Mobilitet

Fleksibilitet og mobilitet i detaljhandel, både mellom ulike innkjøpskanaler som før, under og etter kjøpet, blir stadig viktigere for forbrukerne. 

Mobile handleløsninger som mobil selvskanning og mobil selvbetjening gjør at et kjøp ikke er begrenset til isolerte kanaler. 

For forbrukerne kommer handleopplevelsen å være kontinuerlig og dynamisk. I en økende konkurranse innebærer det at retailere må være der forbrukeren er.

Løsningen er mobilitet.

Ilustrasjon av mobile enheter med varer i forbindelse med omnikanal

en hånd på ipad med kredittkort i den andre hånden (omnikanal)

Sømløs handleopplevelse

- personlig, tilkoblet, sammenkoblet

Forbrukeren ser det som en selvfølge å kunne bevege seg i flere kanaler uten klare grenser og velger derfor den løsningen som passer best til behovet. Samtidig etterspør forbrukerne en personlig og tilpasset kommunikasjon.  

Forbrukere ønsker å handle hvor de vil, når de vil og hvordan de vil og samtidig å få riktig pris, fullt sortiment og riktig lagerinformasjon. Uansett kanal - i butikken, på nettet eller via mobilen, ønsker forbrukerne å handle ubegrenset, både i form av tid, sted og utvalg.

Å lykkes med å gi forbrukeren en sømløs handleopplevelse handler om å gi forbrukeren en enhetlig og personlig opplevelse, der alle kanalene er koblet sammen til omnikanal.

 

Se produkter som øker handleopplevelsen her

Alt er integrert

For å skape en ekte helhetsopplevelse for handel mellom kanalene må systemene være integrert.

Alle systemene må kommunisere og samhandle med hverandre. Systemer som butikkdata- og kassesystem, ERP-system, web- og logistikksystem og så videre, må henge sammen og være oppdatert med samme aktuelle informasjon, slik at budskap og innhold i de ulike kanalene er synkronisert for å oppnå en sømløs handleopplevelse.

   

Illustrasjon viser at kunde, varer, butikker og online handel integrert i omnikanal

Fremtidens retail

Omnikanal er svaret for alle retailere som ønsker å tilby forbrukerne en sømløs handleopplevelse, både mellom ulike kanaler som før, under og etter kjøpet. Disse aktørene kommer til å vinne i både kundetilfredshet og kundelojalitet med tilbakevendende kunder.

Omnikanal

SKREDDERSY DIN SERVICE
 
Gi din kunde en VIP-følelse uansett hvilken kanal som benyttes til innkjøp.
Omnikanal

KUNDELOJALITET
 
Lojale kunder er retailerens største utfordring. En omnikanalløsning gjør det enklere å få kundene til å komme tilbake.
Omnikanal

EFFEKTIVITET
 
En omnikanalløsning sparer verdifull tid og skaper en naturlig og integrert arbeidsflyt mellom kanalene.

Mobile løsninger

HUI Research har på oppdrag for Visma Retail i Sverige hentet fram en rapport med temat "Mobila shoppinglösningar och mobilitet i detaljhandeln."


    

Les om hvordan mobil handel ser ut idag, hvilket behov som finnes samt hvordan framtiden ser ut for detaljhandelen:

"Mobila shoppinglösningar och mobilitet i detaljhandeln"
Fyll inn e-postadresse og vi sender deg rapporten.

visma_retail_omnikanal_hui_executive_summary_2014

"Mobila shoppinglösningar executive summary"

Fyll inn e-postadresse og vi sender deg rapporten.

"Mobile handleløsninger - Whitepaper"
Last ned Visma Retails tanker om mobilitet og omnikanal.

Fyll inn e-postadresse og vi sender deg whitepaper.

Kontaktskjema

Vi hjelper deg gjerne. Fyll ut skjema og vi kontakter deg.
Du kan også kontakte oss på telefon: 33 34 94 00

Navn:
Firma:
E-post: *
Telefon: *
Melding:*