Gå til hovedsiden

Tips til gode verktøy for digitale presentasjoner

Hjemmekontor har ført til at mange opplever utfordringer med å holde digitale presentasjoner, forelesninger eller workshops. Hvordan skal man klare å få deltakerne til å holde konsentrasjonen oppe? Her er noen gode verktøy som kan hjelpe!

Tips og triks til digitale presentasjoner
Tips og triks til digitale presentasjoner

I tillegg til en god presentasjonsteknikk finnes det en rekke gode verktøy vi kan ta i bruk for å skape engasjement hos deltakerne i en digital presentasjon. Nedenfor vil jeg presentere noen verktøy og strategier som kan hjelpe deg med å bli en bedre presentør, med fokus på digitale flater. 

Mentimeter & Kahoot – Skap interesse rundt tema, engasjer og involver

Forskning tilsier at vi mennesker har et oppmerksomhetsspenn i gjennomsnitt på rundt 20 minutter dersom vi selv aktivt velger å følge med. Snakker du sammenhengene lenger enn dette vil det derfor være sannsynlig at du mistet flere følgere etter gjennomførte 20 minutter. Dette er også enda vanskeligere å kontrollere digitalt da du som presenterer ikke kan se eller høre potensielle distraksjoner som deltakerne opplever utenfor skjermen. Det er derfor ekstra viktig å være observant på tiden du bruker på å kun snakke alene når du presenterer digitalt, bruk derfor en nedteller aktivt. Her tilbyr powerpoint en egen innebygd funksjonalitet gjennom sin “presenter view” eller du kan ha en egen timer på bordet foran deg.

Les mer: Onlinepresentasjoner…snork? Må det være slik?

Et kjent tiltak for å resette oppmerksomhetsspenn-nedteller er pauseaktiviteter. Flere av de innebærer ofte fysisk aktivitet, som ikke er mulig å gjøre på samme måte digitalt, men det finnes også flere som fint kan gjenbrukes selv om deltakerne ikke er samlet i et rom sammen.

Quiz-verktøy som Kahoot kan gjøre at alle deltakerne aktiviseres og er også et fint verktøy for å finne ut av om deltakerne har fått med seg det som har blitt sagt så langt. Eventuelt kan du også velge et helt tilfeldig men relatert tema for å få deltakerne til å få en mulighet til å ta en pause fra tematikken du presenterer. En morsom Quiz å gjøre i forkant av en forelesning kan for eksempel være typiske fordommer til temaet før deltakerne begynner – også kan du se om du klarer å endre disse underveis. 

Et annet godt verktøy for involvering av deltakerne er Mentimeter. Det kan fint brukes sammen med powerpoint om du allerede har en ferdig presentasjon du vil forbedre. Mentimeter tilbyr mye forskjellig funksjonalitet som til eksempel å skape ordskyer basert på et tema, eller å stille åpne spørsmål i plenum hvor deltakerne også kan stemme på beste svar. Her vil du også få se svarene på spørsmålene live så deltakerne og du som presentatør har muligheter til å diskutere og tilpasse underveis. 

Her er et eksempel på en avstemming i Metimeter:

Eksempel på Metimeter

Det er viktig å skape en arena for tilbakemelding etter at du har lagt en innsats i noe, og her kan også Mentimeter brukes til å samle inn tilbakemelding anonymt når du har presentert ferdig. 

Et annet generelt tips uavhengig av hva du skal snakke om eller presentere er å kjenne publikummet ditt. Før du skal presentere noe bør du  derfor ha et inntrykk av hvem det er du snakker til, både når det gjelder erfaring og forventninger. Om du ikke har mulighet til å finne ut av disse tingene i forkant så anbefaler jeg å stille spørsmål om for eksempel deres erfaring om tematikken tidlig i presentasjonen, slik at du kan tilpasse underveis. Et annet alternativ er å lage en survey via mail i forkant slik at deltakerne kan få gi input på forhånd og du rekker å tilpasse.

Les mer: 4 tips til å holde en god presentasjon

Zoom – Til workshops og opptak

Det finnes utallige digitale møte-tjenester du kan velge mellom, blant dem er både Skype, Google Hangouts, Zoom og Starleaf populære tjenester. Zoom er den tilbyderen som har flest muligheter av de jeg har testet så langt. Via forhåndsdefinerte verdier kan du sette opp opptak underveis som du kan pause, og starte opp igjen, ettersom det passer deg. Det vil også bli komprimert ned på maskinen din og er klart til å laste opp hvor enn du måtte ønske når forelesningen eller møtet blir avsluttet.

En annen fin feature hos Zoom er breakoutrooms. Her kan du dele deltakerne opp i forhåndsdefinerte grupper underveis i møtet, og gruppene kan jobbe sammen om for eksempel en predefinert oppgave eller en planlagt pause-aktivitet. Du kan sette opp en nedteller for når alle deltakerne blir tatt inn i hovedmøtet igjen og stille deg tilgjengelig til å delta i de ulike rommene om noen melder at de trenger hjelp. Zoom har også “rekk opp hånden” funksjonalitet underveis i et møte eller presentasjon, og de tilbyr også chat (både privat og offentlig) som kan brukes aktivt under møtet. Chat funksjonaliteten er fin for det hindrer at mange deltakere snakker samtidig som deg under presentasjonen.

Andre nyttige verktøy

Andre verktøy som kan brukes til aktivisering i en digital presentasjon er for eksempel Miro, som tilbyr en online whiteboard løsning dersom deltakerne trenger å notere og diskutere ting i fellesskap. Miro kan brukes til å lage flytdiagrammer og boards, samt at det er visuelt pent å jobbe med og kan også være til inspirasjon i løpet av møtet. Miro kan også integreres med flere kjente løsninger, slik som Jira eller Slack.

Dette er veldig greit dersom du ønsker å koble illustrasjoner eller lignende til Jira-boardet eller publisere resultatet av en økt i en felles kanal. Andre alternativer er Google sine løsninger (Google Drawings eller Jamboards), som tilbyr enklere funksjonalitet men som også fungerer fint når vi skal jobbe flere sammen.

Uansett hva du velger å bruke av verktøy så er nøkkelen å ikke glemme at flere vil kunne miste fokuset etter 20 min, og derfor jobbe aktivt med å aktivisere deltakerne. Håper dette innlegget kunne bidra med litt inspirasjon i den retningen, og lykke til med din digitale presentasjon!

Mest populære