UX designer

Hvorfor bruke penger på en UX designer når du kan gjøre jobben selv?

Ja, hvorfor ikke la frisøren din fikse bilen din også? Eller …

Hvorfor bør du leie inn en UX designer?

En vis mann sa en gang «Good design is problem solving» – Jeffrey Veen. Det er akkurat det en UX designer har som mål å gjøre. Det hjelper ikke å tro hva brukerne dine ønsker. En viktig ingrediens for å finne behovet til brukerne dine er gjennom en god innsiktsprosess og gode brukertester. En UX designer vet akkurat hvilke spørsmål som skal stilles og hvordan man bruker denne informasjonen til å designe brukervennlige løsninger.

Ved å finne ut hva du som kunde og brukerne dine trenger, kan en UX designer oversette disse behovene til funksjonalitet. Det er viktig å få inn designeren tidlig i prosjektet, helst før noen har rukket å lage så mye som en kodesnutt. For fordelen med å leie inn en UX designer og få dem inn tidlig er at de ofte forstår brukernes interaksjoner før løsningen settes i produksjon, og slik vil bedriften spare penger i lengden.

Å utvikle løsninger er litt som å bygge et hus. Arkitekten designer huset og finner ut hvor de ulike rommene plasseres i forhold til hverandre og hvor for eksempel inngangen bør være. Den jobben arkitekten gjør er med på å skape en god brukeropplevelse for eierne av huset. Det er viktig at arkitekten og håndverkeren samarbeider godt. Bare slik vil man få et fantastisk resultat.

God kommunikasjonsevne er avgjørende for suksess

En annen viktig faktor er at en UX designer har gode kommunikasjonsevner. De er ofte plassert i prosjekter med utviklere, prosjektledere, funksjonelle arkitekter etc. De må gjennom kommunikasjon med ulike typer mennesker få frem både brukernes og kundens behov og ønsker uten å tråkke noen på tærne. De er løsningsorienterte og er derfor en god bidragsyter i teamet.

Gjennom empati og en god dose fornuft vil UX designeren se sluttbrukernes faktiske behov, forventninger og frykt. For en UX designer er det ikke bare å «lage» et produkt, de skaper følelser og opplevelser for brukeren. Ved å skape positive følelser, vil du automatisk skape gode brukeropplevelser.

Så, du ville kanskje ikke latt frisøren din fikse bilen din også? Nei, ikke sant! Derfor vil jeg anbefale å gi jobben til noen som faktisk kan det, slik at det slipper å bli dyrere enn det en UX designer koster for å gjøre jobben skikkelig.

 

Vi hjelper deg gjerne med design og front-end utvikling. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Jasmin jobber som interaksjonsdesigner i Visma Consulting. Hun er utdannet ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Jasmin har stor interesse for universell utforming og det å skape brukervennlige og intuitive løsninger, som er tilpasset alle.
Connect with Jasmin: