Millennials vil ha umiddelbar respons

Millennials kalles også Digital Natives, de er født etter 1980 og fikk det digitale genet inn gjennom morsmelken. I større grad enn generasjonen over ønsker disse seg en belønning der og da når de kjøper noe.

I årene som kommer vil de som i dag er mellom 16 og 36 år vokse seg til å bli en stor og sterk kjøpegruppe. De har imidlertid helt andre preferanser, både når det gjelder bruk av medier generelt og interaksjon med aktører i handelsnæringen. Derfor har de også en annen tilnærming til kunde- og lojalitetsklubber enn non-millennials, generasjonen over.

De er oppvokst med internett og er vant til å selv velge hva de vil forholde seg til og ikke. Mye tyder derfor på at norsk handelsnæring vil bli tvunget til å tenke annerledes og omstille seg etter deres ønsker for å i det hele tatt være med i betraktningen når denne gruppen skal kjøpe produkter eller tjenester.

Generasjon her og nå

Undersøkelsen “Generasjon Her og Nå”, utført av TNS på vegne av Visma Retail nå nylig, viser at Millennials tiltrekkes av andre kunde- og lojalitetsklubber enn non-millennials, som er mer tradisjonelle i sine valg. Mens Millennials vil ha umiddelbar respons og helst belønning i kjøpsøyeblikket, er den eldre generasjonen tilfredse med å opparbeide seg og samle opp bonus som de kan hente ut senere ved behov.

Selv om begge generasjonene er godt representert i de største kundeklubbene som Coop, Trumf og Eurobonus, er Millennials i større grad med i nyere kundeklubber med enkle systemer for direkte belønning, innen for eksempel klær og mote, kjøpesentre, leker, elektronikk og hvitevarer.

Rapporten fra undersøkelsen viser også at Millennials-generasjonen er mer åpne for å bli utsatt for mersalg. I tillegg er de mer lojale mot butikken, bensinsstasjonen og kredittkortet enn den eldre generasjonen hvis de får belønning for det. De er for eksempel enklere å få med på å verve nye medlemmer til kundeklubben mot belønning.

Ulike medievaner

I undersøkelsen ble det også sett nærmere på medievanene til de to generasjonene. Det som først og fremst skiller Millennials fra non-millennials når det gjelder medievaner er tiden de bruker på digitale medier i forhold til tradisjonelle medier. Den totale medietiden fordeler seg på 63 prosent online og 37 prosent tradisjonelle medier for Millennials, mens det er motsatt for den eldre generasjonen, som bruker 37 prosent av medietiden online og 63 prosent i tradisjonelle medier.

Millennials skiller seg også ut ved at de har hyppigere og kortere interaksjon med mediene de er i kontakt med. De tiltrekkes ikke av tilbud som ikke er tilpasset deres behov og går raskt videre hvis de ikke finner det de er på jakt etter.

Hvordan best treffe Millennials?

Hvis du ønsker å treffe Millennials med budskapet ditt, må du først og fremst bli kjent med hvordan de tenker. Hva som er deres behov og ønsker. Det handler om å gjøre hverdagen deres enklere og tilpasse budskapet deretter. De er også mer opptatt av opplevelsen de har når de handler, ikke bare selve handelen. Du må derfor skape en god handleopplevelse.

Det sier seg selv at du også må satse på digitale og sosiale medier fremfor tradisjonelle medier for å treffe denne målgruppen. Disse treffer du ikke i like stor grad på TV eller i aviser.

Millennials med smartphones

Både den eldre generasjonen og Millennials foretrekker å bli kontaktet via e-post. Millennials er også åpne for kommunikasjon via mobilapper, men bare 10 prosent av dem ønsker å bli kontaktet via SMS.

I Millennialsrapporten kan du snart lese mer om hva du bør tenke på hvis du har planer om å kontakte denne målgruppen i årene som kommer.

Janne arbeider som produkt- og markedskoordinator i Visma Retail. Hun er ansvarlig for blant annet content, web, markedsaktiviteter og sosiale medier, samt informasjon om produkter og tjenester.
Kontakt Janne C.: