Kryptovaluta

Kryptovaluta, digitale lommebøker og UX-designeres mulige fremtid

Det er ingen tvil om hva som har preget nyhetsbildet den siste tiden. Kryptovaluta er et ord som er på alles lepper om dagen. Noen har kanskje hørt kolleger på jobben snakke om det i lunsjen eller kanskje har du selv investert noen kroner i det? For dere som ikke kjenner til begrepet er det kort fortalt en digital valuta med meget høy sikkerhet, nettopp fordi det brukes kryptering som sikkerhetsfunksjon. Nedenfor vil forklare litt om hvorfor jeg tror vi bør begynne å forberede oss på dette allerede nå.

For å kunne kjøpe og selge kryptovaluta må man benytte seg av en digital lommebok. Snart er digitale lommebøker kanskje  noe veldig mange har på mobilene sine og det er ikke overraskende hvis all salg og handel i fremtiden vil skje med kryptovaluta. I dag bruker vi mobilen til alt og vi har den alltid tilgjengelig. Det er ingen tvil om at denne digitale løsningen vil utfordre de tradisjonelle betalingsmåtene og ikke minst den gode gamle lommeboken vi har i jakka. Men hvorfor skal vi som UX-designere  bry oss?

 

En ny digital epoke

Når folk begynner å handle med kryptovaluta og er avhengige av gode og brukervennlige digitale lommebøker, får vi som UX-designere en jobb å gjøre. Det finnes allerede en del digitale lommebøker på markedet, men jeg tror at mange bedrifter snart vil henge seg på og  ønsker å utvikle egne valutaer og egne lommebøker for egen forretning. Telegram, en av verdens største chat-applikasjoner og den gamle fotogiganten Kodak har allerede gått ut med at de ønsker å utvikle sin egen digitale valuta. Dette kan fort vekke interesse også i andre store bedrifter.

Som UX-designere vil hovedoppgavene våre være å sette oss inn i dagens løsninger og allerede nå begynne å avdekke bruksmønstre og utfordringer. Av egen erfaring vet jeg at noen av løsningene er vanskelige å bruke og at det ikke alltid er enkelt å forstå hvor og  hvordan man kan kjøpe de ulike kryptovalutaene.

Det kan være vanskelig å få oversikt over bruksmuligheter og behov i starten siden dette er såpass nytt, men det er spennende å se hvor markedet går. Det er ikke utenkelig at denne type lommebok blir en standard på alle operativsystemer på fremtidens mobiltelefoner, men det får tiden vise. Kanskje vi går rundt med noen digitale slanter i egendesignet lommebok etter hvert?

Det  er vanskelig å spå fremtiden, og selv om noen mener at dette kun er en boble som snart vil sprekke, tror andre at kryptovaluta er avgjørende for alt fremtidig salg på nett. 

Har du lyst til å jobbe i et selskap med spennende prosjekter og fokus på ny teknologi? Se våre ledige stillinger her

 

 

Jasmin jobber som interaksjonsdesigner i Visma Consulting. Hun er utdannet ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Jasmin har stor interesse for universell utforming og det å skape brukervennlige og intuitive løsninger, som er tilpasset alle.
Connect with Jasmin: