Gå til hovedsiden

Finner kundene dine frem til produktet?

Det er mange veier til mål når du skal finne et produkt: søk, filtrering og meny er noen av dem. Finn ut om du har en intuitiv og logisk menystruktur ved å teste om kundene dine finner frem i nettbutikken.

Eksempel på å finne veien til mål

Det er mange veier til mål når du skal finne et produkt: søk, filtrering og meny er noen av dem. Om du har riktig menystruktur kan ikke vi, men kundene dine, fortelle deg. Et verktøy man kan bruke for å få svar på akkurat dette er er Optimal Workshops Treejack.

Treejack tester treet ditt, om man finner frem i en eksisterende eller ny kategoristruktur. Man gir brukere oppgaver som “Finn en jakke som egner seg til en tur i skogen”, og ber dem navigere seg i menytreet til de har valgt plassen de tror er riktig. Du får statistikken på hvor mange som har svart riktig, og hvor de som har (i dine øyne) svart feil trodde turjakkene lå.

Dette er en fin lakmustest om logikken i butikken er god og produktene de søker er tilgjengelige nok for kunder. Igjen, finner kundene frem?

Kategorisering og navn som er naturlig for folk som har produktene dine som fag/virke er ikke nødvendigvis like naturlig for de som skal kjøpe dem. Riktig navn på ting er viktig for både navigasjon inne på siden og tiltrekke seg riktig trafikk, samt at du unngår at kun de som husker SKU-er eller har tatt noen ukers jobbing på lageret deres er de eneste som finner frem.

Eksempel på resultat fra test som er vanskelig å forstå
Eksempel på resultatet fra en test. 55 % fant ikke ut om de har mobilt bredbånd fra hjemmet sitt i denne testen.

Slik kan man raskt sette i gang om man ikke har gjort det før:

  1. Opprett en undersøkelse/test med eksisterende menystruktur.
  2. Finn noen spesifikke produkter eller kategorier i Google Analytics som du mener burde hatt mer trafikk og lag oppgaver basert på å finne dem.
  3. Lansér testen, for eksempel ved å publisere på sosiale medier eller i nyhetsbrev (og vurdér å segmentere for å kunne bedre spisse inn til kjernemålgruppa).
  4. Se svarene tikke inn og når man har en stor nok håndfull, kan man begynne å se på statistikken og grafene.
  5. Finn ut om folk fant frem og hvis ikke, se på mulige endringer til strukturen eller hvilke andre veier dere kan skape inn til produktet.
Sa noen grafer? Oppgaven her var “You’re about to move house and want to transfer your phone and internet to the new address. How would you do that?”

Man trenger ikke store testen for å få verdi ut av det. Én test med kun et par spørsmål er bedre enn ingen test i det hele tatt. Det handler om at du ikke tar kundene for gitt. Hva som oppfattes som riktig blant kundene dine kan også endre seg over tid, så en avsjekk i ny og ne skader ikke. Treejack gjør at det heller ikke tar tar opp for mange ressurser hos dere heller.

Om du ikke bruker Optimal Workshops produkter fra før, kan du prøve gratis og se demoer på sidene deres. De har også flere gode og enkle verktøy for å skaffe innsikter om kundene dine, for eksempel OptimalSort.

Mest populære