Hvordan fange brukerens oppmerksomhet, og beholde den?

I dagens samfunn forventer alle at de møtes av brukervennlige nettsider og programmer. Vi har store forventninger om at siden vi besøker skal være enkel og intuitiv. Er den ikke det, er vi ikke sene med å forlate den. Men hvordan fanger vi brukerens oppmerksomhet, og hvordan beholder vi den?

Svaret ligger i kunnskap om hvordan folk tenker og handler. Når brukere besøker en nettside har de som regel ett mål for øyet, og det er å gjennomføre en planlagt oppgave. Det er vår oppgave som UX designere å forstå hva de ønsker å gjøre og hvordan det best kan gjøres. Hvis man innhenter nok kunnskap om hvordan hjernen fungerer og hvordan vi tenker, vil det å fange brukerens oppmerksomhet være en enkel sak. Så la oss ta en titt på noen punkter du bør tenke på når du setter i gang med å designe din neste digitale tjeneste.

 

Mennesker er late

Mennesker leser ikke innhold på nettsider, de skanner dem. Ved hjelp av fremhevede nøkkelord, meningsfulle overskrifter og lister legger du til rette for at brukeren raskt finner det de er på jakt etter. Ikke forvent at folk leser innhold som verken er lett skannbart eller relevant. Unngå derfor lange avsnitt med tekst, unødvendige instruksjoner og smalltalk på nettsider.

Mennesker er mer motiverte jo nærmere de kommer målet

Jo kortere avstand det er til målet, jo mer motiverte er vi. Det er slik vi mennesker fungerer. En bruker vil få den samme motivasjonen på nett. Ved å vise en illusjon av fremgangen i en prosess, som for eksempel med en “progress bar”, vil brukeren mest sannsynlig være tålmodig nok til å fullføre alle de kjedelige stegene du har bestemt at han eller hun må gjennom.

Mennesker har korttidshukommelse

Mennesker har korttidshukommelse, ikke helt som gullfisken, men nesten. Derfor er det viktig og ikke be mennesker om å huske informasjon når de navigerer seg rundt på siden din. Som for eksempel å huske tall fra en side til en annen, eller å huske neste steg i en rekke før de er ferdige med det nåværende. Mest sannsynlig vil brukeren glemme informasjonen og bli frustrert. Blir en bruker frustrert er det stor sannsynlighet for at du kan vinke farvel.

 

Nå har vi nevnt tre viktige ting du må huske på for å holde på brukerne dine. I følge psykologen Alan Baddeley kan mennesker huske 3-4 ting om gangen, så vi regner med at dette bør være en enkel sak. Hvis du likevel tenker “Ah, dette orker jeg ikke å huske på” så kan du overlate jobben til oss. Ta kontakt for en uforpliktende prat så hjelper vi deg gjerne med både UX design og frontend-utvikling.

 

Skrevet av Anja Simonsen og Jasmin Mehrnia

Anja er en blid og ansvarsfull interaksjonsdesigner. Hun er utdannet ved Universitetet i Oslo og startet å jobbe for Visma Consulting i mars 2015. For Anja er det viktig å lage løsninger som gjenspeiler det sluttbrukerne faktisk ønsker og trenger. Dette gjør hun gjennom tett dialog og hyppige brukertester med kunde og brukere.
Connect with Anja: