Design: Buzzword eller konkurransefordel?

Mange mennesker tenker ikke over at nærmest alt i våre liv er formet av en designer. Da produktdesignsjef i Pinterest, Mia Blume, ble bedt om å fortelle om sitt favorittdesign svarte hun boken. Boken er en av våre eldste bruksgjenstander og kommunikasjonsvertøy, og formen har blitt til som et resultat av tilpasning til produksjonsmetoder og teknologi i ulike tidsepoker. Ethvert aspekt, fra papirstrukturen i et ark til seriffene i en font, er utviklet for å formidle informasjon og historier over århundrer. Har du noen gang tenkt over hvorfor en bok ser ut som den gjør?

Design handler om opplevelsen

Det er lett å glemme at gjenstandene som har vært en del av våre liv så lenge vi kan huske, er designet – bevisst eller ubevisst. Godt design gir brukeren en enkel og intuitiv opplevelse, uten at man nødvendigvis legger merke til det. Godt design lar deg nå målet ditt uten å skape frustrasjon eller spørsmål. Det kan være et produkt; saksen som alltid er skarp eller kulepennen som etterlater en perfekt mengde blekk på papiret, eller en tjeneste; som Flytoget sin betalingsløsning som lar deg komme raskt fram og samtidig hindrer sniking på reisen.

“Summen av alle erfaringene, holdningene og følelsene du har til

et produkt eller en tjeneste danner selve brukeropplevelsen”

Ulike behov

For å kunne oppnå gode brukeropplevelser må man kjenne brukeren og konteksten de skal bruke løsningen i. Visma leverer programvare og tjenester, det vil si hovedsakelig løsninger uten fysiske komponenter. Våre løsninger brukes i mange deler av samfunnet – fra kasseapparatet på REMA 1000 til saksbehandling i barnevernet. Med så mange forskjellige kunder i ulike markeder, er det klart at vi må kjenne til hvem våre brukere er og hvilke behov de har for å kunne levere løsninger som gir verdi.

Vår metode

I Visma jobber vi etter brukersentrert utviklingI Visma arbeider vi iterativt med design i en fire-stegs prosess. Første steg er å forstå brukerens behov, og konteksten de befinner seg i når behovet oppstår. Deretter omdanner vi de viktigste funnene til krav til løsningen som skal utvikles. Basert på dette starter selve konseptutviklingen, der krav og prioriteringer skal realiseres i skisser og prototyper. Igjen jobber vi iterativt – skisser utvikles, testes og revideres basert på tilbakemeldinger. Skissene går fra å være enkle pennestreker til å bli Photoshop-skisser tett opp mot hvordan den endelige løsningen er tenkt å se ut.

 

 Ny teknologi

Om det ikke har vært en bevisst designprosess, så har boken utvilsomt vært gjennom mange runder med tilpasning til materialer, trykkemetoder og brukssituasjoner. Ny teknologi og endrede bruksmønstre har påvirket utformingen, og i dag er mye av dét vi leser digitalt. Uten de fysiske egenskapene som en tradisjonell bok har, mister man mange av de elementene som appellerer til sansene våre – som hvordan vekten av en bok gir deg en indikasjon på hvor lang tid det vil ta å lese den. I et digitalt format må dagens designere må finne nye måter å formidle informasjon på og skape gode brukeropplevelser.

På samme måte vil ny teknologi og endrede bruksmønstre også på andre områder gi muligheter for å skape produktene og tjenestene som gjør at akkurat du får gjort det du skal – verken mer eller mindre.

IKEA har fått mye skryt for sine humoristiske reklamer, der de presenterer sin katalog på samme vis som Apples produkter.

Kunne du tenkt deg å jobbe med design i Visma?

Søk her!

 

 Se hvordan IKEA presenterte sine analoge 2015-kataloger her:

Hi! My name is Maren Helle and I am one of the Management Trainees in Visma 2013/2014. I hold a MSc in Industrial Design from NTNU, NUS (Singapore) and UCSD (US). I love to be challenged and see this year as a great opportunity to expand my knowledge into new fields
Kontakt Maren: