Gå til hovedsiden

Fire enkle steg til bedre hygiene på kontoret

To av fem er bekymret for å bli syke på grunn av dårlig hygiene på kontoret. Vi har samlet fire enkle steg til bedre hygiene på arbeidsplassen.

Fire tips til bedre hygiene på kontoret
Fire tips til bedre hygiene på kontoret

Åpne kontorlandskap gir diskusjon om hygiene

Åpne kontorlandskap i ulike varianter har tatt over de siste tiårene. En mer frittflytende struktur kan gjøre det enklere for medarbeiderne å samarbeide og det kan oppleves mer sosialt for de ansatte. På en annen side vil ansatte dele sin kontorplass med andre, som gir utfordringer knyttet til hygiene. Vi har samlet noen enkle retningslinjer for å gjøre hygiene enklere på kontoret.

#1 Sett frem enkle hygieneprodukter

Virus og bakterier er ofte å finne på pult, tastatur og annet kontorutstyr. Bedriften kan optimalisere daglig hygiene ved å sette frem hygieneprodukter, som rensekluter og skjermrenser, slik at de ansatte enkelt rengjør dette selv. I ytterste konsekvens kan ett enkelt tiltak være avgjørende for å redusere sykefravær blant de ansatte.

#2 Tilpass kontoret med fleksible hygieneløsninger

En arbeidsdag kan starte på egen pult, deretter gå fra et møte til et annet, spise lunsj i felles kantine, hente kaffe fra kaffemaskin og sitte i et arbeidsrom før den ansatte er tilbake på pulten. Ansatte kan med andre ord ha vært mange steder i et bygg i løpet av en dag. Av den grunn bør det legges til rette for fleksible hygieneløsninger. Et eksempel er å sette frem dispensere med hånddesinfeksjon rundt om i bygget, spesielt i kantine og andre fellesområder. Jo lettere tilgjengelig det er, jo mer vil det bli brukt.

Les også: Unngå møteromsløsningene som spiser av de ansattes tid

#3 Velg riktige hygieneprodukter for din bedrift

Valg av hygieneprodukter baserer seg på antall ansatte og besøkende som oppholder seg i bygget til daglig, kontorlandskapet og hvilke type fasiliteter som finnes i bygget. For å få på plass riktige hygieneprodukter til rett pris kan det være lurt å gjennomføre en analyse av dine nåværende hygieneprodukter. Analysen burde avdekke hvilke produkter din bedrift faktisk har behov for, hvilke produkter man allerede betaler for sammen med rengjøring, og om prisen på artiklene er transparent.

Les også: Innkjøpsanalyse for bedrifter

#4 Sikre de beste betingelsene

I de fleste bedrifter er ikke innkjøp av hygieneartikler en del av kjernevirksomheten. Denne type innkjøp er likevel nødvendig for daglig drift, som gjør at det påvirker kostnadsbildet. Ved å sette bort kompetansen på forhandling av innkjøpsavtaler på hygieneprodukter til en tredjepart kan bedriften være trygg på at de har gode priser og betingelser, samtidig som man kan fokusere på kjernevirksomhet.

Ønsker du å sikre gode betingelser og priser på hygieneprodukter til kontoret?

Meld interesse for Visma Innkjøpssamarbeid

Visma Innkjøpssamarbeid jobber for å effektivisere bedrifter ved å tilby markedsledende avtaler på bedriftens innkjøp. Med over 40 fremforhandlede avtaler får bedriften tilgang til markedsledende priser og betingelser hos anerkjente leverandører. Med en samlet kjøpekraft kan bedriftene fokusere på det som virkelig teller – kjernevirksomheten.

Mest populære

  • Dette er Lean

    Lean manufacturing er en produksjonsmetodikk for varer og tjenester som stammer fra Toyota Production System (TPS). Målet er å forbedre lønnsomheten ved å eliminere all bruk av ressurser som ikke bidrar til å skape verdi for sluttkunden. I Visma spiller lean en viktig rolle og vi jobber aktivt mot å etterleve prinsippene filosofien er bygget på.

  • Lønn på 1. og 17. mai

    Lønn på 1. mai og 17. mai

    På våren er det mange røde dager på kalenderen og i den sammenheng får vi mange spørsmål knyttet til arbeidstakers rett på lønn for disse «fridagene».