Slik bruker vi sponsing for å skape positive opplevelser internt

I oktober 2015 ble det offentliggjort at Visma er ny tittelsponsor for langløpscupen Visma Ski Classics. Birkebeinerrennet, Vasaloppet og Marcialonga er blant de 13 tradisjonsrike skirennene i det prestisjetunge mesterskapet som foregår i en rekke land.

Vi opplever et stort engasjement rundt Visma Ski Classics og sponsoratet har gitt oss muligheten til å gjøre mye morsomt og spennende med og for våre ansatte.

En felles lidenskap

Visma har opplevd stor vekst de siste årene og vi er tilstede i mange europeiske land. I lys av dette er det viktig for oss å opprettholde en sterk intern kultur. Vi har vært på jakt etter et felles prosjekt som vil knytte organisasjonen enda tettere sammen. Noe utover kontoret og den daglige virksomheten, noe som går på tvers av divisjoner og landegrenser.

Dette “noe” fant vi i Visma Ski Classics, en felles opplevelse som alle våre ansatte kan ta del i på fritiden, på arbeidsplassen eller i godstolen hjemme.

Stolt av arbeidsplassen

De tradisjonsrike skirennene som utgjør Visma Ski Classics, sendes på TV i over 70 land. Gjennom dette eksponeres merkevaren Visma for mer enn 20 millioner seere. Visma er en sentral del av langløpscupens navn og logo. Man kan se Visma både i løypene, på startnumrene, i målområdet og mange flere steder. Denne massive eksponeringen gir stor entusiasme og intern stolthet. Som ansatt i Visma har man eierskap til noe stort og spennende som fenger mange mennesker verden over.

Visma Nordic Trophy

Som tittelsponsor har Visma introdusert Visma Nordic Trophy, en ny konkurranse som inkluderer de fem siste løpene i langløpscupen. Dette gjør årets sesongavslutning i Norden ekstra spennende, og denne spenningen har smittet over på våre ansatte. Ikke minst fordi Visma Nordic Trophy er Vismas egen oppfinnelse.

Plasseringen i Visma Nordic Trophy avhenger av antall ledertrøyepoeng samlet gjennom de fem nordiske skirennene. De tre beste kvinnelige og mannlige utøverne med flest poeng fra Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Årefjällsloppet, Reistadløpet og Ylläs-Levi vil bli premiert med til sammen 35.000 Euro.

Mange av våre ansatte planlegger å besøke ett eller flere av disse rennene. På Vasaloppet og Birkebeinerrenn et inviterer vi alle interesserte til afterski i den offisielle Visma Ski Classics-traileren ved målområdet, med servering av mat og drikke og god stemning.

Fra sofagris til topptrent skiløper

Som tittelsponsor av Visma Ski Classics har vi invitert seks uerfarne skiløpere i Visma til å delta i det såkalte Prosjekt Ylläs-Levi. To svenske, to finske og to norske ansatte aksepterte utfordringen om å komme seg i form til å fullføre det over seks mil lange skirennet i Finland 8. april.

Med kun tre måneder til forberedelser er det ingen liten oppgave de to norske utvalgte, Victoria Nærø Ernstsen og Petter Hoxmark (bildet), har akseptert. Victoria hadde ikke rørt et par langrennsski på 15 år da prosjektet startet, og Petter har stort sett drevet med alpint. Heldigvis får de hjelp av en profesjonell skitrener til å utvikle god skiteknikk og bygge langrennsformen før det lange skirennet.

De seks deltakerne fra Norge, Sverige og Finland har ivrig fulgt opp prosjektet med hyppig blogging, videoer og mange oppdateringer i sosiale medier underveis, og de følges med stor interesse av mange ansatte. Prosjekt Ylläs-Levi er et hett emne over lunsjbordet i de tre landene, og de heldige utvalgte får mye støtte fra kollegaer gjennom oppturer og nedturer frem til de står på startstreken nord i Finland 8. april.

Visma Active

God helse og en sunn livsstil er selvsagt viktig både for deltakerne i Visma Ski Classics og for ansatte i Visma. Det er naturlig for en arbeidsgiver å fokusere på helse, og med Visma Ski Classics har vi en godt egnet plattform for dette.

Vi har satt i gang diverse aktiviteter for å oppmuntre til en aktiv livsstil. Våre ansatte kan delta i konkurransen #VismaActive på Instagram ved å dele bilder av utendørs aktiviteter med hashtaggen #VismaActive. Alle typer aktiviteter er tillatt, fra skitur i marka til lufting av hunden i parken. Hver uke kåres et vinnerbilde og vinneren får Visma Ski Classics-klær og andre effekter.

I tillegg til konkurransen får ansatte rabatter på sportsklær og andre fritidsprodukter, tilgang på videoer med tips om skiteknikk, smøring og styrketrening samt andre sportslige aktiviteter. Noen kontorer er til og med utstyrt med stakemaskiner for langrennstrening. Vi har også utviklet en populær Visma Ski Classics kolleksjon med skiklær og relevant tilbehør.

Visma Ski Classics 4 kids

I flere land, blant annet i Norge, arrangeres også et morsomt skirenn for barn; Visma Ski Classics 4 kids. Her kan både Visma-ansatte og alle andre interesserte i en hyggelig vinteropplevelse ta med barna sine og vennene deres til et ordentlig skirenn med alle ingrediensene i et ordentlig langløp, som startnummer, drikkestasjoner underveis og medalje etter målpassering. Atmosfæren er god, spenningen sitrer og alle deltakere får følelsen av å være skistjerne for en dag.

 

For å oppsummere er Visma Ski Classics sponsoratet en morsom og engasjerende opplevelse for både Visma, alle ansatte og deres familier. Utbyttet er stort og vi skal gjøre flere lignende aktiviteter i fremtiden.

Ønsker du å vite mer om karrieremuligheter i Visma? Se ledige stillinger her og bli med på laget!

Anne-Grethe is Visma's Corporate Brand & Project Manager. She is our project manager for the sponsorship and is part of the Visma Ski Classics Activation Group. Privately she is a keen skier and has taken part in multiple long distance races, most notably Marcialonga several times.
Connect with Anne-Grethe: