Digitale Innfødte

Tips for god markedsføring i sosiale medier

Digitale Innfødte tilbringer mye tid i sosiale medier. Det er en selvfølge å legge stor vekt på dette i sin markedsføring mot denne kundegruppen. Her gir Janet Usken, sosiale medier-ekspert, sine beste tips til hvordan man skal markedsføre seg.

Visma Retails undersøkelse om Digitale Innfødte viser at de er storbrukere av typiske delingsmedier. For retailere blir det derfor stadig viktigere å gjøre det interessant, og ikke minst mulig, for kunder å dele informasjon. Dette setter større og nye krav til måten det kommuniseres på, både når det gjelder relevans, spissing til spesifikke målgrupper og ikke minst underholdningsverdi.

DigitaleInnfodtesmediepreferenser

Digitale Innfødte er høyfrekvente brukere av sosiale medier og streamingtjenester. De bruker dessuten mobilen langt mer på alle områder og langt mer kjøpsrelatert, som gjennom betaling på mobilbank, kjøp av produkter og kjøp av billetter. 95 prosent befinner seg på Facebook hver dag, 90 prosent på Snapchat og 83 prosent på Instagram.


Janet Usken
, sosiale medier-ekspert i Trollweb, et selskap innen e-commerce i Visma Retail, forklarer hva man som avsender bør tenke på når man vil nå Digitale Innfødte via sosiale medier.

– Det aller viktigste er å være tilstede på riktig tidspunkt, med relevant og nyttig innhold tilpasset målgruppen. Men husk at man først og fremst ikke er ute etter å shoppe når man befinner seg i sosiale kanaler. Derfor vil en mer effektiv metode for markedsføring være å først bli kjent med kunden og skape en “connection”, sier Janet Usken.

Janet Usken

Janet Usken er sosiale medier-ekspert i Trollweb.

Ved markedsføring i sosiale medier er det ekstra viktig at språket er tydelig. Hvis man må stoppe opp for å tenke på hva som egentlig menes, er det stor fare for at den potensielle kunden i stedet scroller videre.

– Nøkkelen for vellykket markedsføring i sosiale kanaler er dialog. Still spørsmål og svar på kommentarer. Vis at bedriften din engasjerer seg og at du er interessert i å bli kjent med følgerne dine, sier Janet Usken.

Janet Uskens tips for god markedsføring på Facebook

  • Utvikle gjerne buyer personas, slik at du kan være så relevant som mulig for nettopp dine kunder.
  • Husk at over 80 % bruker mobilen når de er på Facebook. Det er kjempeviktig at siden du vil sende de videre til er mobiltilpasset.
  • Kom i gang med video. Ikke bare blir du belønnet med høyere rekkevidde, men det er også enklere å engasjere brukerne med levende bilde. Husk tekst i videoen, og om mulig – unngå lyd.

Janet Uskens tips for god markedsføring på Instagram

  • Jobb for å få folk til å like kontoen din. En enkel metode er å selv like andre og bilder til de du ønsker skal oppdage kontoen din. Du kan også enkelt finne konkurrenten din sine følgere og følge de.
  • Hold kontinuitet. Legg løpende ut bilder av både deg og produktene dine. By på deg selv!
  • Lag deres egen #emneknagg som følgere kan bruke for å vise produktene deres og kommunisere med og om dere. Det enkleste vil for mange ofte være å ha en emneknagg som er lik navnet på kontoen.
  • Bruk UTM-tags når du linker til din egen nettside i BIO, da vil du få tilgang til nyttig info og salg fra kanalen via Google Analytics.

Les mer om rapporten “Digitale Innfødte: Hvordan endrer de spillereglene for retail?”

Dette er det tredje blogginnlegget basert på Visma Retails nye rapport “Digitale Innfødte”. I kommende blogginnlegg forteller vi mer om konsekvenser for salg- og markedsføring mot denne kundegruppen.

Les også:
Digitale Innfødte: Hvem er de, egentlig?
Digitale Etternølere – En kjøpesterk kundekruppe

Stein-Egil er produkt- og markedsdirektør hos Visma Retail. Han har over 25 års erfaring fra retail, logistikk og IT. Som hovedoppgave følger han nøye med på retailtrender og utfører undersøkelser i markedet for å drive utviklingen i riktig retning.
Connect with Stein-Egil: