Digitale Innfødte: Hvem er de, egentlig?

Visma Retail har studert den moderne kundegruppen Digitale Innfødte i en undersøkelse utført av Kantar TNS. Å kjenne handlemønsteret til denne gruppen er vår største indikasjon på hvordan handel kommer til å foregå i framtiden. Men hvem regnes egentlig som en digital innfødt, og hvor mange er de?

Visma Retails nye undersøkelse viser at 23 % av Norges befolkning kan regnes som Digitale Innfødte per dags dato. Denne gruppen representerer verken den største eller mest kjøpekraftige delen av befolkningen akkurat nå, men allerede i 2025 vil det finnes flere Digitale Innfødte i verden enn såkalte Digitale Etternølere. For detaljhandelsaktører er det viktig å følge nøye med på denne kundegruppen, siden de dermed vil få en veldig god forsmak på hva som skjer innen handel og adferd framover.

Befolkningsfordeling Digitale InnfødteDefinisjonen av Digitale Innfødte

I motsetning til generasjoner som millennials og generasjon Z, utgår vi fra adferd og kunnskaper i stedet for fødselsår når vi definerer hvem de Digitale Innfødte er. De er rett og slett kompetente storbrukere av stadig mer digital teknologi, både som underholdning, for å kommunisere og for å effektivisere livet og hverdagen.

Denne digitale sjette sansen griper inn i alle aspekter av livene deres, ikke minst når det gjelder kjøpsadferd, lojalitet til merker og butikker samt forholdet mellom online- og offline-handel.

Men hvem er de?

Selv om undersøkelsen definerte Digitale Innfødte etter atferd, og ikke alder, viser deg seg at over halvparten av gruppen er unge – under 30 år gamle. Ingen over 60 år kunne defineres som Digitalt Innfødt. Det viser seg dessuten at kvinner er mer digitaliserte enn menn; nesten 7 av 10 Digitale Innfødte er kvinner, og aller mest aktive på digitale flater.

 

Dette er det første blogginnlegget basert på Visma Retails nye rapport “Digitale Innfødte”. I kommende blogginnlegg forteller vi mer om Digitale Innfødtes mediepreferenser, konsekvenser for salg- og markedsføring mot denne kundegruppen samt mer om Digitale Etternølere.

Les mer om rapporten “Digitale Innfødte – Hvordan endrer de spillereglene for retail?” her.

Stein-Egil er produkt- og markedsdirektør hos Visma Retail. Han har over 25 års erfaring fra retail, logistikk og IT. Som hovedoppgave følger han nøye med på retailtrender og utfører undersøkelser i markedet for å drive utviklingen i riktig retning.

Connect with Stein-Egil: