Gå til hovedsiden

Slik gjør du deg klar til Black Friday

Mye skal være på stell før årets høysesong setter i gang, og tunga blir holdt rett i munnen når folkemengden klikker seg inn på butikken din.

Butikk med store mengder mennesker i seg

For mange er Black Week startskuddet for en periode med stor pågang til butikken. Du, som driver butikken, må planlegge for mye trafikk fra november, gjennom jul, til midten av januar. Kunder forventer at ting skal gå raskt, at de finner frem og at ingenting uforutsett stopper dem å fullføre kjøpet.

Her er noen råd til hvordan du kan sørge for at de har en god opplevelse på nett:

Før

  • Gå gjennom produktene i katalogen, prioritér de som skal på salg
  • Test prisregler og kampanjekoder i god tid før
  • Sjekk at produktstrømmene sender riktig data til Google, Facebook og andre tjenester
  • Benytt CDN, slik at bilder ikke drar ned hastigheten
  • Kontakt leverandøren så tidlig som mulig med kampanjeplan, forventet trykk og hva dere trenger fra dem i forkant
  • Lag backupscenarier, for eksempel “hva skjer hvis en fraktintegrasjon slutter å virke?”

Under

  • Følg med på at priser og lagerbeholdning er riktig
  • Ikke tøm mellomlagringen (eller cachen som vi kjenner det som) for ofte
  • Unngå store endringer i katalogen
  • Ha statussidene til tjenestene du bruker (slik som Bring, Postnord, Klarna, Vipps, Nets og leverandøren din) lett tilgjengelig
  • Ha jevnlig dialog med leverandøren din

Hold skuldrene senket

Vi vet hvor kaos Black Friday, uka før og tiden etter kan være. Derfor setter vi sammen et overlevelsespakke for å hjelpe gjennom perioden. Her finner du noe for å stresse ned med, noe oppkvikkende og noe å bare kose deg med.

Alt vi lurer på, for å være med i trekningen av en av ti pakker, er hva ditt beste tips for Black Friday er.

Bli med i trekningen

Mest populære