Gå til hovedsiden

Slik gjør du deg klar til Black Friday

Mye skal være på stell før årets høysesong setter i gang, og tunga blir holdt rett i munnen når folkemengden klikker seg inn på butikken din.

Butikk med store mengder mennesker i seg

For mange er Black Week startskuddet for en periode med stor pågang til butikken. Du, som driver butikken, må planlegge for mye trafikk fra november, gjennom jul, til midten av januar. Kunder forventer at ting skal gå raskt, at de finner frem og at ingenting uforutsett stopper dem å fullføre kjøpet.

Her er noen råd til hvordan du kan sørge for at de har en god opplevelse på nett:

Før

  • Gå gjennom produktene i katalogen, prioritér de som skal på salg
  • Test prisregler og kampanjekoder i god tid før
  • Sjekk at produktstrømmene sender riktig data til Google, Facebook og andre tjenester
  • Benytt CDN, slik at bilder ikke drar ned hastigheten
  • Kontakt leverandøren så tidlig som mulig med kampanjeplan, forventet trykk og hva dere trenger fra dem i forkant
  • Lag backupscenarier, for eksempel “hva skjer hvis en fraktintegrasjon slutter å virke?”

Under

  • Følg med på at priser og lagerbeholdning er riktig
  • Ikke tøm mellomlagringen (eller cachen som vi kjenner det som) for ofte
  • Unngå store endringer i katalogen
  • Ha statussidene til tjenestene du bruker (slik som Bring, Postnord, Klarna, Vipps, Nets og leverandøren din) lett tilgjengelig
  • Ha jevnlig dialog med leverandøren din

Hold skuldrene senket

Det er ikke bare bare å komme unna høy puls ved årets største salg. Gode partnere, stabile plattformer og tjenester og deling av erfaringer på tvers av bransjen kommer godt med. Sistnevnte har vi publisert egen artikkel på, der vi spurte etter og mottok råd fra butikkene selv på hvordan de møter Black Friday.

Vil du også på den sikre siden sparre med oss, om din butikk er klar til å håndtere ekstrem vekst i trafikk og annet?

Kontakt Visma Digital Commerce

Mest populære