Gå til hovedsiden

Slik sikrer du de beste talentene ved hjelp av data

Datadrevet rekruttering er fremtiden, og de som ønsker å rekruttere de beste kandidatene må vite hvordan de skal markedsføre seg på sosiale medier og sikre at søknadsprosessen er praktisk og smidig. Dette mener Sara Dalsfelt, ekspert i Talent Acquisition på Adway, som har utviklet et system som sikrer selskapenes talentstrategi for fremtiden og muliggjør fordomsfri rekruttering.

Adway er eksperter på datadrevet rekruttering og automatiserer rekruttering for arbeidsgivere rundt om i verden for å generere flere og bedre kandidater. I fjor vokste selskapet med hele 400 prosent og kundene består av arbeidsgivere som Circle K, Apoteket, PEAB og K-rauta for å nevne noen.

– Vi leverer smarte, innovative og banebrytende løsninger for å hjelpe våre kunder med å tiltrekke seg flere og bedre talenter, helt uten fordommer, sier Sara Dalsfelt.

Hun var en av de første som startet i selskapet og kan i dag kalle seg ekspert på digital rekruttering. Med et øye på de aller siste trendene og temaene som påvirker rekruttering, holder hun livestreams og webinarer hvor hun inviterer noen av verdens fremste eksperter på rekruttering. I sitt nettverk har hun nesten 20 000 HR -ledere, TA -spesialister og rekrutterere.

Å tiltrekke seg de riktige ferdighetene er en stadig større utfordring for selskaper i dag, spesielt når det gjelder for eksempel tekniske ferdigheter, IT eller ingeniører. Etterspørselen er skyhøy, tilbudet er sterkt begrenset og mange av kandidatene er passive, det vil si at de allerede har fast jobb og ikke ser aktivt etter en ny.

– I tillegg vet ikke bedrifter hvilke ferdigheter som vil kreves i fremtiden, ettersom digitalisering er et faktum og utfordrer tradisjonelle roller.

Det er viktig å jobbe proaktivt, hele tiden være i dialog med passive kandidater og jobbe med din merkevare.

– Spørsmål som hva selskapet står for, hva det gjør for samfunnet, hvordan de investerer i sine ansattes personlige utvikling og hvilke verdier de jobber for er viktigere enn noensinne, spesielt for de yngre generasjonene.

Sikre deg plass i dag

Byttet rolle i markedet

Til slutt betyr dette at kandidaten vil velge arbeidsgiveren som har en klar posisjon, gir de beste fordelene og rett og slett har det mest attraktive tilbudet. I dag er det ikke lenger bare arbeidsgiveren som tar referanser på kandidaten, men også det motsatte.

– Kandidatene er godt klar over at det er deres marked, nå vil de gjøre lignende evalueringer om arbeidsgiveren. På nettsteder, som Glassdoor, er det stadig mer vanlig at tidligere ansatte vurderer, gir tilbakemelding og deler personlige meninger om arbeidsgiveren.

Mer åpenhet på arbeidsmarkedet er i utgangspunktet positivt, fortsetter hun.

– I mange tilfeller legger det press og krav i riktig retning. Men bedrifter må være utstyrt for dette, det kan enten “make” eller “break” deg som arbeidsgiver og påvirke fremtidige rekrutteringer.

Datadrevet og digital rekruttering

Hvordan skal bedrifter tilpasse sin rekrutteringsstrategi i et stadig tøffere marked? Hvis vi spør Sara, tror hun løsningen er å legge krutt der det trengs mest. Resten – stillingsannonsen, kommunikasjon med kandidaten og tilbakemelding på alle stadier av prosessen – kan automatiseres.

Rekruttering har blitt en digital opplevelse, og dagens kandidater forventer bekvemmelighet og mobil tilgjengelighet.

Adways løsning bruker data for å forutsi spesifikk atferd og attributter til forskjellige kandidater. Ved hjelp av smart og integrert teknologi hjelper de kundene med å oppdage både passive og aktive kandidater – og nå dem gjennom automatiserte annonser som appellerer til dem på en nøyaktig måte.

– Kandidatopplevelsen er høyaktuell. Som arbeidsgiver må du være veldig gjennomtenkt i kommunikasjonen, innholdet ditt og sørge for å gi deg et godt førsteinntrykk. For kandidaten skal det føles som om du snubler over det beste tilbudet i livet ditt.

Rekruttering i flere trinn

Stedet hvor kandidatene snubler over tilbudet er en annonse på sosiale medier, hvor de fleste av oss bruker en stor del av fritiden. Adways selvlærende programvare viser de sosiale mediene kandidaten er på og tilpasser annonsen og innholdet til mediet, enten det er Facebook, Instagram, LinkedIn eller en annen plattform.

Annonsene produseres helt automatisk, og markedsføringen til kandidaten skjer i flere trinn.

– Vi kan komme oss ut på alle sosiale plattformer rundt om i verden, basert på hvor selv de mest relevante kandidatene faktisk bruker tiden sin. Du trenger ikke lenger gjette hvilke plattformer, hvilken melding, hvilket bildevalg og hvilket format som er best egnet.

Alt kan gå slik – kandidaten ser en perfekt skreddersydd annonse med jobbtilbudet, pent og enkelt presentert. Noen dager senere kommer en annonse med alle de spennende prosjektene selskapet jobber med. Neste gang ser kandidaten hvilke fordeler og utviklingsprogrammer som tilbys ansatte og andre argumenter om hvorfor kandidaten skal velge arbeidsgiver. Til slutt ser kandidaten stillingsannonsen igjen.

Ukomplisert og smidig prosess

Når kandidaten deretter klikker på annonsene, skal det være så enkelt som mulig å søke på jobben med bare noen få klikk, direkte i mobilen.

Akkurat som i bankverdenen hvor mange kunder føler at det er litt skummelt og upraktisk å gjøre sine betalinger og banksaker, har søknadsprosesser tradisjonelt vært noe som føles vanskelig, forklarer Sara.

– Hele prosessen skal oppleves som ukomplisert og smidig. Omtrent tilnærmingen som den digitale betalingsløsningen Klarna har for online kjøp, har Adway for rekruttering.

Behold talent gjennom utvikling

Resultatet blir en tilstrømning av bedre og mer relevante kandidater, færre feilrekrutteringer og lavere kostnad per rekruttering.

– I stedet for å publisere en jobb manuelt på en plattform der bare noen få aktive kandidater ser, har vi rett og slett snudd den og gått ut på markedet der markedet er.

Når arbeidsgiveren har lykkes med å finne talentet, kan den klappe seg selv på skulderen og føle seg fornøyd? Tvert imot, hvis du som arbeidsgiver vil beholde talentene, må du gjøre en innsats, sier Sara.

– Mange teknologiselskaper tilbyr for eksempel utviklerne tid og mulighet til å utvikle egne prosjekter i tillegg til jobben. De har forstått at de har sine ansatte på lån og at for å beholde talent må du få dem til å føle seg styrket, lære og utvikle seg i ansettelsesperioden. Flere og flere kandidater ser på arbeidet sitt som en flott mulighet for betalt utdanning. Jeg tror vi kommer til å se mer av dette i fremtiden.

Vi i Visma Talent Solutions tror at selskaper som investerer i sine ansattes faglige utvikling vil skille seg ut mer enn noensinne og kunne tiltrekke seg og beholde sine fremtidige stjerner. Vi streber etter å bane vei for fremtidens arbeid ved å kombinere alle prosesser i økosystemet for talenter: tiltrekke, ansette, utvikle og beholde – og gjennom dette få enkeltpersoner til å vokse og øke veksten i selskaper.

Les mer om Visma Talent Solutions her:

https://www.visma.se/talent-management/

Mest populære