Innkjøpssamarbeid gir mulighet for kostnadsreduksjon og økt effektivitet

Kostnadsreduksjon og økt effektivitet er ofte to av bedriftens viktigste fokusområder. Det å innføre endringer i hvordan bedriften gjennomfører innkjøp kan gi raske besparelser og mer effektive prosesser.

I følge en undersøkelse gjennomført av KPMG er det å sette bort bedriftens innkjøp og det å inngå et innkjøpssamarbeid to av de største mulighetene en bedrift har til å raskt redusere kostnader. I 2018 viser nye undersøkelser at det har skjedd en spredning av etterspørsel etter outsourcing på tvers av bedriftens funksjoner. Det å analysere hvordan innkjøp gjennomføres i flere ledd i bedriften er ofte det beste utgangspunktet for å kunne se potensielle forbedringer. Ved å svare på følgende spørsmål får man et godt overblikk over dagens innkjøpssituasjon:

  • Hvem er ansvarlig for innkjøp?
  • Hvilke leverandører handler vi fra?
  • Hvor mye handler vi hos hver enkelt leverandør?

Hvordan oppnå kostnadsreduksjon og økt effektivitet?

Det neste steget blir å se på hvordan bedriften ønsker å gjennomføre innkjøp i fremtiden. Kritiske spørsmål som kan stilles i denne fasen er:

  • Hvilke fordeler kan bedriften oppnå ved å outsource innkjøp eller deler av bedriftens innkjøp?
  • Er det andre leverandører enn de bedriften bruker i dag vi kan oppnå optimale betingelser hos i form av kvalitet og besparelser?
  • Er det tiltak vi kan gjøre for å samle bedriftens innkjøpsvolum hos den leverandøren vi finner mest optimal for våre innkjøp for å dermed oppnå større besparelser?

Last ned: Gratis guide til hvordan du kan lykkes med gode innkjøp

Kostnadseffektivitet gjennom samarbeid

Det å inngå et samarbeid med en leverandør som daglig driver med forhandling av innkjøpsavtaler kan spare bedriften for manuell håndtering av innkjøpsavtaler, samtidig som en slik leverandør ofte har opparbeidet standardiserte prosesser for hvordan innkjøpsprosessen gjennomføres. En god innkjøpsprosess fører gjerne til reduserte kostnader, god kvalitet og brukeropplevelse.

Hva oppnår du ved å inngå et innkjøpssamarbeid?

  • Stordriftsfordeler ved at flere bedrifter går sammen for å oppnå større volum og reduserte priser.
  • Eliminerer den manuelle håndteringen av leverandører og forhandlinger.
  • Flere ansatte kan konsentrere seg om selskapets kjernevirksomhet.
  • Samlet innkjøp hos et fåtall leverandører med optimal pris og kvalitet.

Visma Innkjøpssamarbeid
Visma er Nordens største innkjøpssamarbeid for bedrifter og gjennomfører forhandlinger av innkjøpsavtaler. Ved å bli en del av Visma Innkjøpssamarbeid kan du sikre besparelser direkte på bunnlinjen, samtidig som du frigjør tid til selskapets kjernevirksomhet. Ofte er de beste betingelsene forbeholdt leverandørens største kunder, men gjennom Visma Innkjøpssamarbeid kan du være trygg på at du alltid har de beste betingelsene.

Her kan du lese om Visma Innkjøpssamarbeid og våre avtaler.

Visma Innkjøpssamarbeid tilbyr gratis og uforpliktende kostnadsanalyse av din bedrifts innkjøp, slik at du kan få vite hvor mye din bedrift kan spare.

Få en gratis og uforpliktende kostnadsanalyse

Anette Wiraas Karlsen har markedsansvaret for Visma Innkjøpssamarbeid. Hun har en master i Internasjonal ledelse med spesialisering i markedsføring fra University of Roehampthon og en bachelor i markedsføring fra Handelshøyskolen BI.
Connect with Anette: