Innkjøp av produkter og løsninger til arbeidsplassen

De fleste bedrifter har noen form for innkjøp av produkter og løsninger til arbeidsplassen. Vår erfaring er at det er mange måter disse innkjøpene gjøres på, noen mer effektive enn andre. 

Det første du bør tenke over er hvor mye tid man ønsker å bruke på innkjøp. Skal den ansatte bruke tid på å undersøke priser hos ulike leverandører eller skal du samle alt volumet hos en enkelt leverandør? Velger du å samle innkjøp av for eksempel kontorrekvisita, papir og hygieneprodukter hos en leverandør, kan du spare både tid og ressurser brukt på administrasjon og håndtering. 

Du bør også være oppmerksom på prisstrukturen til de ulike leverandørene. Lave priser på et fåtall produkter og bonusmodeller er ofte veldig attraktivt ved inngåelse av en avtale, men kan virke mot sin hensikt på lengre sikt. Kjent for bransjen er at mange leverandører opererer med såkalte lokketilbud og priser et fåtall av produkter svært lavt for å vinne kunden. Ved å velge en leverandør med en flat prisstruktur kontra å velge store rabatter kan bedriften din trygt kjøpe røde og gule varer i samme kategori uten at prisen plutselig er en annen.

Les også: Er nøkkelen til besparelser hvem man kjøper fra, hva man kjøper eller hvordan man kjøper?

Mange undervurderer også tiden som går med på å bygge opp kompetanse rundt bransje og produkt for å sikre en god avtale. For å kunne fokusere ytterligere på sin kjernevirksomhet velger stadig flere bedrifter å outsource jobben med å forhandle avtaler knyttet til administrative innkjøp. Dette gjøres best gjennom innkjøpssamarbeid. Tanken bak innkjøpssamarbeid er at det er penger å spare på å kjøpe i volum. Når man går sammen kan man presse prisene lavt og oppnå betingelser man ikke klarer på egenhånd. Risikoen er lav, men gevinstene kan bli store.

Last ned gratis guide: Hvordan forhandle gode innkjøpsavtaler?

Fordeler for bedriften og innkjøpsansvarlig

«Innkjøpssamarbeid mellom virksomheter gir solide fordeler for bedrifter som vil ha trygghet for kvalitet på leveransen og bruke minst mulig tid på administrasjon knyttet til innkjøp,» sier Joachim Thoner, Administrerende Direktør i Visma Innkjøpssamarbeid og fortsetter:

Joachim Thoner, Administrerende Direktør, Visma Innkjøpssamarbeid

Joachim Thoner, Administrerende Direktør, Visma Innkjøpssamarbeid

«Innkjøpsansvarlige ønsker enkelhet, åpenhet og sikkerhet for at de riktige varene kommer til rett tid. De vil ha en leverandør som kan hjelpe til med å optimalisere lageret og hele innkjøpsprosessen. Som en uavhengig tredjepart mellom kunde og leverandør setter vi rammene og finner de samarbeidspartnere som leverer høyest kvalitet. Dette frigir tid og ressurser som innkjøpsansvarlig heller kan bruke på oppgaver knyttet til bedriftens kjernevirksomhet,» sier Joachim Thoner.

Lyreco leverer i dag produkter og løsninger til 40 prosent av Visma Innkjøpssamarbeids 6000 kunder, og kundetallet er stigende. Dette er innkjøp av kontor, papir og hygieneartikler. Kundene benytter seg også av strategiske tjenester som forbruksanalyser, rådgivning om optimalisering av innkjøp, samt rådgivning om å skape en bærekraftig profil. Med Lyrecos brede sortiment kan Vismas kunder kjøpe alle sine produkter og løsninger til arbeidsplassen på et sted, risikofritt fra skjulte kostnader som frakt, minimumsordre og småordretillegg.

Store besparelser på produkter og løsninger til arbeidsplassen

For Lyreco, som er Skandinavias største leverandør av løsninger til arbeidsplassen, gir samarbeidet med Visma mulighet til å nå ut til alle kundegrupper som ønsker å outsource innkjøpene sine.

Sara Stavset, Strategic Account Manager, Lyreco Norge

Sara Stavset, Strategic Account Manager, Lyreco Norge

«Antall kunder gjennom Visma stiger med ca. 30 prosent årlig, og Visma har blitt vår viktigste strategiske partner i Norge. Suksessen skyldes at kundene kan outsource innkjøpene til oss og dermed spare ressurser til administrasjon, bestilling, lagerføring og kontroll. Samtidig får de den samme høye kvaliteten på leveransen, som vi garanterer alle våre kunder, uansett størrelse,» sier Sara Stavset, Strategic Account Manager, Lyreco Norge.

Lyreco gir Visma sine kunder en prisreduksjon på opptil 30 prosent mot markedspris på totalt innkjøp, samt flate priser på hele sortimentet. I tillegg utarbeider Lyreco i samarbeid med Visma analyser over kundenes forbruk av for eksempel toalettpapir og håndsåpe. Dette er kostnader som normalt er skjult når de faktureres av rengjøringsfirmaet, men blir transparente når forbruket analyseres.

Sammen med Visma hjelper Lyreco virksomheter med å optimalisere sortimentet og foreslå alternative produkter som kan gi en økonomisk besparelse, samt med å sette mål for hvor stor andel av produktene som skal være bærekraftige. Les mer om Lyreco her.

Ønsker du å optimalisere innkjøp av produkter og løsninger til arbeidsplassen?

Med Visma Innkjøpssamarbeid får du tilgang til 40 avtaler innen administrative innkjøp. Det å forhandle frem disse avtalene selv er normalt veldig tidkrevende, og er en oppgave som ligger utenfor selskapets kjernevirksomhet. Les mer om Visma Innkjøpssamarbeid her.

Ønsker du tilgang til avtalen med Lyreco og medlemskap i Visma Innkjøpssamarbeid? Kontakt Visma Innkjøpssamarbeid for mer informasjon.

Slik aktiverer du avtalen

Hvis du allerede er kunde av Visma Innkjøpssamarbeid kan du logge inn i innkjøpsportalen og aktivere avtalen med Lyreco. Etter aktivering får du tilgang til Lyrecos webshop og betingelsene Visma har forhandlet frem. Logg inn Visma Innkjøpsportal.

Anette Wiraas Karlsen har markedsansvaret for Visma Innkjøpssamarbeid. Hun har en master i Internasjonal ledelse med spesialisering i markedsføring fra University of Roehampthon og en bachelor i markedsføring fra Handelshøyskolen BI.
Connect with Anette: