Visma Blogg

Medlemsfordeler for små og mellomstore bedrifter (SMB) i Norge

Reduser faste kostnader med medlemsfordeler for små og mellomstore bedrifter

Fordelsprogram og innkjøpssamarbeid for små og mellomstore bedrifter (SMB) i Norge begynner å bli mer og mer populært. Det å få hjelp til å redusere de faste kostnadene og få de beste innkjøpsprisene sparer bedriften for både tid og penger. 

Se innkjøpssamarbeid for små og mellomstore bedrifter

I tiden vi er inne i nå med COVID-19 er har staten innført økonomiske krisetiltak som skal bedre situasjonen for bedrifter i SMB sektoren.

– Det er tusenvis av norske bedrifter som nå opplever at inntektene faller brått, men som likevel har husleie, forsikringer og andre utgifter som ikke forsvinner selv om de reduserer driften og permitterer ansatte. Når staten dekker deler av disse kostnadene, øker vi sjansen for at bedriftene holder seg flytende og raskere kan bidra til å skape verdier og arbeidsplasser når krisen er over, sier finansminister Jan Tore Sanner (H) til Regnskap Norge.

For mange bedrifter er ikke krisetiltakene fra staten nok. Det kompenserer ikke for den manglende inntekten og de faste kostnadene som fortsatt må betales.

Hvorfor skal små og mellomstore bedrifter benytte medlemsfordeler for å redusere faste kostnader?

  1. Enkelt å spare penger
  2. Mer tid til egen kjernevirksomhet
  3. Tilgang til stordiftsfordeler

Hvilke medlemsfordeler er aktuelle for bedrifter i SMB-sektoren?

  1. Forsikring

    Alle bedrifter har noen form for forsikring. Det er krevende å holde oversikt over hvilke vilkår forsikringen dekker, samt hvilke forsikringer bedriften har behov for. Det å ha en god avtale på forsikring er derfor vesentlig for å redusere de faste kostnadene.
    Se hvordan NFU sparte 95 000 på organisasjonens forsikringer.

  2. Strøm

    Strøm er ofte en stor utgiftspost for mange bedrifter. Det er viktig å holde seg oppdatert på at man ligger på den beste mulige avtalen til enhver tid. Prisen på strøm varierer gjennom året, og det kan være vanskelig å vite hvilken avtale man skal velge og til hvilken tid.

  3. Bil og drivstoff

    Det er mange utgifter knyttet til å eie egen bil. Firmabiler koster ikke bare i direkte utgifter, men også i oppfølging. Dette gjelder alt fra service og vedlikehold, til dekkskift, drivstoff og vask. Drivstoffkort kan være en løsning for å kutte løpende kostnader. Ønsker ikke bedriften å binde kapital ved å eie egne firmabiler kan dette løses gjennom leasing, billeie eller ved å benytte bildelingstjenester. Dette frigjør økonomiske ressurser og administrative kostnader.

  4. Arbeidsklær

    Mange bedrifter har store utgifter knyttet til arbeidsklær og utstyr til ansatte. Med en god avtale kan din bedrift redusere kostnader på arbeidstøy og personlig verneutstyr, som briller, hjelm, vernesko og hansker.

  5. IT og telefoni

    Det er viktig å få på plass riktig IT-utstyr og mobilabonnement i bedriften. Med en god avtale kan din bedrift kjøpe inn datamaskiner, tilbehør, konsulent- og skytjenester, mobilabonnement, samt alt innen print- og utskriftstjenester til riktig pris.

  6. Kontorrekvisita

    Det som kjennetegner kjøp av kontorrekvisita er gjerne uoversiktlig prising, at varenumre endres og at prisene stiger etter inngått avtale. For å sikre bra priser kreves en god avtale og gode leveringsbetingelser.

  7. Reise

    La de ansatte slippe å lete etter de beste prisene og alternativene. Ved å ha gode avtaler på fly, hotell, leiebil og taxi kan bedriften redusere kostnader ved jobbreise.

Dette er gjerne områder som ikke knytter seg direkte til bedriftens kjernevirksomhet, men knyttet til kostnader som er nødvendig for daglig drift. 

Er du en liten eller mellomstor bedrift som ønsker å redusere faste kostnader? 

Bli med i Visma Innkjøpssamarbeid

Visma Innkjøpssamarbeid består av 6000 små og mellomstore bedrifter med et samlet innkjøpsvolum på 2 milliarder kroner. Som medlem får du tilgang til stordriftsfordeler hos over 40 anerkjente leverandører innen aktuelle områder. Bli med og spar tusenvis av kroner.

Er du usikker på om et innkjøpssamarbeid er noe for din bedrift? Vi hjelper deg gjerne med å synliggjøre konkrete besparelser. Få gratis analyse og rådgivning.

0