Mange taper penger i den siste fasen av innkjøpsprosessen

Alle bedrifter har behov for å kjøpe forskjellige produkter og tjenester som ikke relaterer seg direkte til den operasjonelle virksomheten. Dette er alt fra telefonabonnementer, datautstyr og kontorrekvisita til flybilletter og hotellovernattinger. Disse innkjøpene er ikke direkte knyttet til bedriftens egen produksjon og egne leveranser. Men de er likevel strategiske i den forstand at det også her er mye penger å spare på gode leverandøravtaler.

Innkjøpsprosessen

For å få på plass gode leverandøravtaler og gjøre gode innkjøp bør du følge dette løpet:

  1. Søk leverandører
    Skaff deg oversikten over hvilke tilbydere som finnes på markedet og hvem av dem som er relevante for din bedrift.
  2. Innhent tilbud
    Ta kontakter med de utvalgte leverandørene, presenter dem for ditt innkjøpsbehov og be om priser.
  3. Vurder
    Sammenlikn tilbudene du har fått inn og bestem hvilket som har best pris og kvalitet for din bedrift.
  4. Forhandle avtalen
    Gå i dialog med leverandøren du foretrekker, se om du klarer å forhandle fram en enda bedre avtale og signer.
  5. Kjøp
    Bestill og motta produktene og tjenestene du trenger.
  6. Og så – Husk å følge med i markedsutviklingen og reforhandle
    I denne siste delen av prosessen er det mange som forsømmer seg. Når det gjelder repeterende innkjøp fra faste leverandører er det lett å glemme eller nedprioritere å sjekke om de avtalebetingelsene du i sin tid gikk inn på fortsatt er konkurransedyktige etter at det har gått en stund. Er du sikker på at leverandøren du valgte i fjor fortsatt har det beste tilbudet? Har de justert prisene sine? Har det dukket opp nye tilbydere siden sist du sonderte markedet? Er det andre som har lansert nye og bedre løsninger? Hvis du ikke overvåker og revurderer de eksisterende innkjøpsavtalene dine fra tid til annen er det fare for at du taper penger. Derfor bør du gjenta hele prosessen regelmessig, fra første til siste fase.

Eller man kan samarbeide med en innkjøpsekspert som kan ivareta alt dette for deg. Da vil du også kunne oppnå de samme fordeler som med annen outsourcing – mer tid og fokus til din egen kjernevirksomhet. Les mer om hvilke muligheter du har i vår guide!

Gratis guide

Ble du nysgjerrig på hva Visma kan tilby deg innenfor innkjøp? Det kan du lese her

Joachim Thoner jobber som partnerdirektør i Visma Mamut. Han har en MBA fra Griffith University og jobber hovedsakelig med forretningsområdet administrative innkjøp.
Kontakt :