Innkjøp handler ikke om å kjøpe produkter

Innkjøp handler ikke om å kjøpe inn produkter og tjenester, selv om det er det som gjøres i praksis. Det handler om å håndtere bedriftens eksterne behov for løsninger. Det betyr det som bedriften ikke ser på som sin kjernevirksomhet og derfor kjøpes av andre.

Means to an end

«Man kjøper ikke en bor, men hullet boret lager» er det noe som heter. For hva er det du egentlig er ute etter? Er ikke boren bare et redskap for å få det du virkelig har behov for? Ser man på innkjøp fra et løsningsperspektiv og ikke et produktperspektiv så får innkjøp en helt annen funksjon. Innkjøp blir da en funksjon som bidrar til bedre resultat, økt lønnsomhet og et konkurransefortrinn for de bedriftene som gjør dette riktig.

Dessverre er det slik at innkjøp av f.eks. kontormateriell, telefoni, forretningsreiser og renhold, ikke får like mye oppmerksomhet som innkjøp knyttet til kjernevirksomheten. Ved å ta dette litt ubevisste valget går man glipp av mange mindre besparelser som til sammen utgjør større kutt i kostnadsbasen.

Uavhengig om du er et lite eller stort selskap er god planlegging det viktigste for å lykkes med gode innkjøp. I vår guide «Hvordan lykkes med gode innkjøp» hjelper vi deg på veien!

Last ned gratis guide

Ble du nysgjerrig på hva Visma kan tilby deg innenfor innkjøp? Det kan du lese her

Andreas Kristensen jobber som Sales Manager i Visma Innkjøpssamarbeid. Han jobber i hovedsak med å lede salgsavdelingen mot gode salgsresultater.
Kontakt Andreas: