Gå til hovedsiden

Innhold- og sosiale medier-trender 2021

Hvilke trender vil vi se i 2021 når det gjelder innholdsmarkedsføring og sosiale medier? Vi har tatt en titt i markedet og samlet 13 trender som vil være viktig i det nye året. La oss se på det som blir spådd!

13 innholdstrender for 2021

1. Personlige tilpasninger i innholdet

Selv om dette ikke er en ny trend, ser vi fortsatt viktigheten av å levere relevante kundeopplevelser, gjennom å vise tilpasset innhold til brukere basert på hva vi vet om deres interesser. 

Du kan for eksempel tilpasse innholdet ditt på nettsiden eller i bloggartikler, og eksperimenter ved å “brekke” opp målgruppen din, og skrive tekster rettet mot ulike deler av segmentet. I sosiale medier vil du også kunne tilpasse innholdet via bruk av segmentering av publikum og også såkalt “retargeting” basert på publikummets tidligere handlinger eller interaksjoner med bedriften din. 

Twitter er blant annet en av kanalene som vil lansere en ny måte å presentere personlig tilpasset innhold til brukerne på, ved å vise de brukertilpassede tweets: “a feature that aims to surface tweets that fit your sense of humor based on what you like and tweet.”. 

2. Innholdsdrevet personalisering

Hvis vi tar det et steg videre, ser vi at innholdsdrevet tilpasning er en måte å personalisere kundeopplevelsen på. Det handler om å bruke data du har om en bruker, og oppfordre til å besøke siden din igjen for å fortsette med det vedkommende holdt på med når han/hun forlot siden. 

Vi forklarer; Hvis vedkommende klikket seg inn på din nettside for å lese en artikkel om møbeltekstiler, kan du neste gang de besøker nettsiden tilby vedkommende en katalog med produkter eller andre relaterte artikler om møblene du tilbyr. Du kan følge med på, og tilpasse, CTA’er (call to action) på nettsiden din, til hver returnerende bruker basert på historikken på siden, og på den måten få engasjert brukerne mer.  

Du kan også prøve andre måter for å engasjere returnerende brukere: 

  • Automatisert e-postmarkedsføring basert på tidligere engasjementdata, for eksempel innhold de har lastet ned, hva de har klikket på, og så videre. 
  • Kjøre remarketing-annonsering i sosiale medier og på Google
  • Lag “on-request-innholdskanaler” som leverer innhold automatisk når det blir forespurt, via chatbots. 

3. Gjentakende innholdseksperimenter

Hvordan kan du være sikker på at den store innholdskampanjen, som du har brukt så lang tid på å planlegge og skape, vil gi gode resultater? Det kan du ikke. Og nettopp det er grunnen til at man må jobbe jevnlig med testing og læring med innhold. Hvilke variasjoner fungerer? Hva slags innhold har ikke fungert bra? Du må altså eksperimentere og prøve deg fram, mer enn bare en gang, for å vite hva som fungerer for din målgruppe og din merkevare. 

Visma Digital Marketing nettside på tablet

4. Mer dybde, bredde og intensjonsfokusert struktur på innholdet

Vi ser fortsatt at søkeintensjon og bedre strukturering av innhold er viktig for å forbedre levering når det kommer til søk, organisk trafikk og konverteringer. Såkalte “pillar pages” (en side med dybdeinformasjon om et gitt tema), og “topic clusters” (for eksempel hovedsider på nettsiden) er derfor en trend som vil fortsette inn i 2021. 

Dette er en strategi hvor du bygger hovedsider som svarer på “alt” de besøkende på nettsiden lurer på innenfor et bestemt tema. Her kan du fokusere på søkeintensjon, spesifikt for tema for “pillar pagen”, og du kan skape bredde ved å linke all relevant innhold innenfor det temaet. Dette er positivt for SEO, samt for å vise de besøkende at du har kunnskap og innholdet de leter etter om det gitte temaet. 

5. Større fokus på opplevelsen på nettsiden

Med Google sine nye algoritme-oppdatering som kommer i mai 2021, vil det bli større fokus på nettside-opplevelse (selv om dette alltid har vært et viktig fokusområde). Dette inkluderer raskere innlasting, færre distraherende elementer på siden, mindre forvirring for besøkende, bedre brukeropplevelse via mobil, tryggere nettsurfing – og mer. 

Ikke helt sikker på hvordan du kan forberede din egen nettside for denne oppdateringen? Vi kan rådgi og komme med tilpassede innspill for din side. Kontakt oss for mer informasjon her. 

6. Mindre kommersielt innhold, mer fortelling

Kommersielt innhold i sosiale medier blir i stadig større grad begrenset siden det kommersielle innholdet tar for stort fokus i kommunikasjonen. Vi er allerede klar over dette, men det vil framover bli viktig å jobbe med kommunikasjonen slik at innlegg og annonser “gir” kunden noe mer enn reklame. 

7. Mer inkluderende og mangfoldig innhold

Å lage innhold som er tilgjengelig for alle vil fortsette å være viktig, og enkle ting som å lage en alternativ tekst for å beskrive bilder og videoer vil være avgjørende å ha på plass for å kunne levere en god opplevelse. 

“Marketers will need to sharpen their focus on the accessibility and inclusivity of their content experience. It’s essential that all who engage with your brand, including people with disabilities, BIPOC audiences, and non-native English-speakers, feel equally seen, welcomed, and supported by your business. If you aren’t making universally accessible and resonant content, you put your customer relationships and brand reputation at risk”, sier Lisa Dougherty fra Content Marketing Institute.

Ved å bruke SiteImprove for å finne tilgangsproblemer på siden kan være en god start for å forbedre nettstedet ditt, slik at du sørger for at innholdet er tilgjengelig. 

Men å lage mer inkluderende innhold handler også om å lage innhold for mangfoldet, innhold som alle kan relatere til. En undersøkelse Microsoft gjorde, fant de ut at 64% sa at de stolte mer på merkevarer som representerer mangfold i annonser, og 85% sa at de ville vurdere en merkevare de kunne stole på.  

8. Innhold som leverer “her-og-nå”-forventninger hos kundene

For å gi besøkende den beste nettside-opplevelsen, må vi lage innhold som raskt svarer på det de besøkende lurer på. Slikt innhold må kunne gi svar “her-og-nå” når kundene er i kundereisen. 

Det finnes verktøy som kan hjelpe deg å lage innhold i problem/spørsmål- og løsning/svar-format. Slike verktøy hjelper deg å finne populære spørsmål om ulike tema som du har på nettsiden din. Et slikt verktøy er Text Optimizer. 

9. Lyd i sosiale medier

Podkast-formatet har blitt ekstremt populært de siste årene, og nå ser vi en ny form slå rot: lyd-chatterom. I stedet for å chatte via tekst, lar lyd-chatterom oss å høre stemmene til andre folk, og ha mulighet til å snakke med dem der og da – noe som gjør konseptet mer menneskelig og personlig. 

Det som er flott med dette er at du kan bli med i en chat, og delta i faktiske samtaler, eller du kan ha det på i bakgrunnen mens du gjør noe annet, og også ha mulighet til å hoppe inn og delta når du føler for det. Chatterommene er åpne, så du kan bli med uten å måtte ringe en spesifikk person. Det er som å høre på en podkast hvor du kan snakke tilbake. 

Et eksempel på en slik app er Clubhouse. Twitter lanserer også en sosialt nettverk-funksjonen kalt “Spaces”, i beta-testing. Denne funksjonen er stemme-basert og inkluderer såkalte “audio-only”-chatterom. 

Lyd-chat

10. Sømløs kjøpsreise i sosiale medier

Vi ser at flere av formatene og løsningene til Facebook og Instagram blir mer rettet mot hvordan man kan drive salg på en brukervennlig og sømløs måte. Slike løsninger og funksjoner, som gir oss en sømløs opplevelse i SoMe, er blant annet Instagram Shopping, tagging av produkter og fullskjermopplevelser på mobil, som ofte øker lesetiden sammenlignet med for eksempel lesetid på nettsiden. 

11. Live-video fortsetter å være viktig

I følge en undersøkelse laget av Socialbakers i 2020, har bruken av Facebook Live-funksjonen økt med 26,8% fra fjoråret i Q2 2020, og vil sannsynlig fortsette å øke i 2021. Et annet interessant tall er den overordnede prosentdelen av Facebook Video-funksjonen i Q3 2020, som økte med 2,6% fra Q3 2019. 

LinkedIn lanserte nylig flere nye funksjoner som lar bedrifter streame livesendinger, invitere deres følgere til å delta på både private og offentlige arrangementer, og avholde virtuelle eventer. 

12. Mindre, interessespesifikke grupper fortsetter også å vokse

En annen viktig trend på Facebook spesielt, er private, interessespesifikke nettsamfunn, eller grupper om du vil. Dette var også en stor trend i fjor, men den fortsetter å være viktig siden disse gruppene vokser.  

På Facebook alene blir mer enn 10 millioner grupper brukt av flere enn 1.4 millioner personer globalt. Et eksempel kan være personer/kunder som interesserer seg for en tjeneste du tilbyr eller bruker produktet ditt, og ønsker å komme tettere på i en slik gruppe. Der kan de stille spørsmål, ha debatter eller dele kunnskap med hverandre. Blir gruppen din populær kan du være så “heldig” at gruppen holdes “i live” uten at du trenger å legge veldig mye innsats og arbeid for å holde den i gang.

13. På tide å bli ekte, jordnær og ydmyk

Ved å finne ut “hvor skoen trykker”, bør markedsførere lage historier og tekster for å hjelpe sine kunder med å lykkes. Og bruke innhold til å bevise hvorfor de er en positiv bidragsyter til samfunnet, samt å vise en mer ufiltrert side av seg selv. 

“2020 was the year that “authentic” content finally became a thing – and it’s here to stay. We all found ourselves Zooming from our kitchens wearing our pajamas. Slick production values, scripted productions, and staged scenarios became jarring. Expect a more stripped back, lo-fi approach to content to persist in 2021 and beyond”, sier Lauren Quaintance, Storyation.

Autentisk og persontilpasset markedsføring er noen av stikkordene for året vi har i vente.