Forhandling av innkjøpsavtaler

Slik reduserte Sterner AS tiden brukt på forhandling av innkjøpsavtaler

Sterner AS ble en del av Visma Innkjøpssamarbeid og opplevde innen kort tid å få bedre priser og betingelser. “Hele bedriften nyter godt av besparelsene”, forteller Mathias Berg, innkjøpssjef i Sterner AS.

Forhandlinger av innkjøpsavtaler var en utfordring

Sterner AS ble stiftet i 1990 og leverer prosesskomponenter og komplette systemer innen vannbehandling. Da selskapet startet besto det av én ansatt, men har i dag vokst til 60 ansatte. Berg kom inn som innkjøpssjef i Sterner og så umiddelbart utfordringer med innkjøpsavtaler på administrative områder. Han forklarer at den største utfordringen ville være den omfattende prosessen med å forhandle gode priser og betingelser på alle avtaler.

– Da jeg kom inn som innkjøpssjef i selskapet var det lenge siden noen hadde sett på avtalene våre for de ikke-strategiske innkjøpene. Dermed så det ut til at jeg hadde en stor oppgave foran meg med å forhandle og reforhandle avtaler med leverandører på mange områder.

Gratis guide: Hvordan forhandle gode innkjøpsavtaler?

Besparelser innen kort tid

En innkjøpsanalyse viste at selskapet kunne oppnå besparelser gjennom avtalene Visma tilbyr. Berg forteller at det derfor var utelukkende positivt å bli en del av innkjøpssamarbeidet. Beslutningen om å inngå et samarbeid med Visma var enkel. Et kjapt uttak av data på kostnader innen enkeltområder viste at samarbeidet kom til å bli lønnsomt på relativt kort tid.

– Vi oppnådde veldig mye bedre priser på PC´er i forhold til hva våre eksisterende leverandører kunne tilby. Vi sparer også betydelige beløp på reiser, mat og drikke, renhold og kontorrekvisita. Samtidig oppnår vi enda bedre priser hos de leverandørene vi benyttet fra før, så det er tydelig at vi får rabatter som vi vanskelig kunne fått uten Visma Innkjøpssamarbeid i ryggen.

Se også: Innkjøpsavtaler for bedrifter

Hele bedriften nyter godt av besparelser

– Innkjøpssamarbeidet gjør at avdelingen vår føler seg trygge på at avtalene på de ikke-strategiske innkjøpene er gode, og vi kan dermed fokusere på andre områder, forteller Berg.

Det viser seg også at spart tid og økonomiske ressurser er gunstig for hele bedriften.

«Først og fremst kommer avtalen innkjøpsavdelingen til gode ved å forenkle jobben med å forhandle avtaler, men hele bedriften nyter godt av besparelsene.»

Innkjøpssamarbeid reduserer tiden brukt på forhandling

– Jeg vil anbefale Visma Innkjøpssamarbeid til alle bedrifter som vil frigjøre tid og ressurser i innkjøpsfunksjonen og likevel føle seg trygg på at man har gode betingelser hos leverandører for alle mulige administrative innkjøp, avslutter Berg.

Ønsker du å vite hva et innkjøpssamarbeid kan gjøre for din bedrift?

Fyll inn interesseskjema for medlemskap

Om Visma Innkjøpssamarbeid

Hvert eneste innkjøp er en mulighet til å redusere kostnader, og derfor kan små og store bedrifter dra nytte av Visma Innkjøpssamarbeid. Med rammeavtaler hos over 40 leverandører kan din bedrift gjøre besparelser på innkjøp til daglig drift av virksomheten. Du kan være trygg på at du har de beste avtalebetingelsene og heller fokusere på det som virkelig teller – kjernevirksomheten.

Ann-Harriet Granberg jobber som Marketing Coordinator for Visma Innkjøpssamarbeid. Hun har en master i markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania, samt årsstudium i medievitenskap fra NTNU.
Connect with Ann-Harriet: