Med disse syv tiltakene kan du minimere butikkens svinn i den hektiske julehandelen.

Slik får du mindre svinn i butikken

Julen er i rask anmarsj og handleglade nordmenn er godt i gang med årets julegaveinnkjøp. Det fører til en rask og høyst velkommen omsetningsøkning i butikkene. Men med økt omsetning og økt kundetilgang øker også svinnet. Hva kan du gjøre for å ta kontrollen og få mindre svinn, og hva kan vi som regnskapsfører bidra med?

1. Gå igjennom leverandøravtaler

For å møte den økte omsetningen, må de rette varene være på plass i butikken. Ikke slipp alle hemninger, men ha en kontrollert tilnærming til innkjøpene. Det kan være lurt å vurdere et eksternt blikk på avtalen du har med leverandøren. Finnes det returrett slik at du og leverandøren kan ha fullt trykk i butikken i de to viktige ukene før jul? På lengre sikt kan du få hjelp av regnskapsfører til reforhandling av avtale, basert på historiske data.

2. Ha kontroll på varemottaket

Kommer varene du har bestilt til rett tid og til riktig pris? Med store volumer er det helt avgjørende at du har kontroll på dette punktet.

3. Få varer ut i butikk

Julehandelen er svært kort og det er kritisk at varen er i butikk til riktig tid når kunden skal handle. Derfor: Få varene raskt ut i butikk. Hvor lenge bør varene ligge på lager, og hvilke tiltak bør settes inn? Dette er spørsmål vi kan hjelpe deg med å besvare.

4. Sett riktig pris – få mindre svinn

Et grunnleggende økonomisk prinsipp er at vi skal ta den prisen markedet er villige til å betale. Tar vi for lav pris og blir utsolgt for tidlig, er dette også å betrakte som svinn. Våre rådgivere kan hjelpe deg med å bygge opp riktige prismodeller.

5. Bruk tilgjengelige virkemidler

Når det er mange kunder i butikken, kan det bli vanskelig å holde oversikt. Litt forenklet kan vi si at det finnes tre kundegrupper: De som aldri kommer til å stjele, de som kan komme til å stjele hvis sjansen byr seg og de som kommer til å prøve å stjele uansett. Midt i julestria kan det være en smart å sette inn en ekstra innsats mot den kundegruppen som vil prøve hvis sjansen byr seg. Bruk de virkemidlene du allerede har: Sett alarm på utsatte varer dersom du har varesikring, ha kontroll på prøverom hvis du driver klesbutikk. Viktigst av alt? Få øyekontakt med kunden din og si hei med et smil. Og selv når køen bygger seg opp og snor seg gjennom hele butikken: Vær til stede. Våre rådgivere kan bidra med å analysere tallene dine. Slik finner vi ut av hvor svinnet er og hvordan du kan begrense det ved neste korsvei. Finn din lokale regnskapsfører

6. Ha gode rutiner for pengehåndtering

Flere og flere tar i bruk kort. Dette er en ønsket utvikling. Jo færre penger i omløp, jo bedre er du sikret mot svinn. Ellers er det viktig å holde på de gode rutinene ved pengehåndtering; låste kasser, penger raskt inn i safe og ut av butikk. Sørg også for gode rutiner ved kasseoppgjør – selv om det koker i butikken.

7. Lytt til gode råd og ta imot hjelp

Mange butikker ligger i områder hvor det er gjort avtaler med eksterne vektere som kan bidra til økt sikkerhet og bedre kontroll i butikken. Vær også åpen for at andre leverandører kan bidra med ekstra kunnskap og fokus, slik at du går en førjulstid med mindre svinn i møte.

Lykke til med handelen!

Se hva regnskapsfører kan hjelpe deg med
Finn din lokale regnskapsfører

Dag Henning Kleven er Head of Sales i Visma Services Norge AS. Han har tidligere jobbet som Country Sales Manager i Sony og Checkpoint Systems.
Kontakt Dag Henning: