Ta vare på dine ansatte i alle faser av arbeidsforholdet

Elsk dine ansatte fra start til slutt

Det hersker bred enighet om at fornøyde ansatte er nøkkelen til suksess. Vi leser stadig om flere og flere virksomheter som tar mantraet «Medarbeiderne er vår viktigste ressurs» i bruk.

Men vet du hva som skal til for å rekruttere, beholde og la dine ansatte gå på korrekt vis? Det er mange aspekter ved ansettelsesforholdet det lønner seg å ha kontroll på – for det er mange potensielle fallgruver.

Syklusen for et ansettelsesforhold, eller ansattreisen, kan deles inn i fire kritiske faser:

• Før ansettelsen
• Opplæring og etablering av nyansatte
• Vedlikehold av ansatte
• Avvikling av ansettelsesforholdet

Før ansettelsen

Visste du at teksten i en stillingsannonse kan legge føringer for hva du som arbeidsgiver kan forvente av din ansatt? Vi har sett arbeidsrettssaker der et uheldig valg av ord i annonsen var avgjørende for utfallet. Det kan derfor være lurt å tenke nøye igjennom hva du som arbeidsgiver faktisk etterspør i en stillingsutlysning. Har du eksempelvis kontroll på hva du ikke kan spørre om i et intervju, eller hvordan du får frem viktig informasjon fra en referanse? Dette er spørsmål vi anbefaler deg å ha kontroll på.

Når den nyansatte er på plass

Det å få en nyansatt medarbeider raskt operativ krever god innføring i programvare, funksjoner og rutiner. Ikke minst krever det en organisasjon som er åpen, positivt innstilt og mottakelig for gode innspill og nye impulser. Enkelte virksomheter kunne nok med fordel ha investert litt ekstra i å løfte den nyansatte raskere mot en selvstendig arbeidsdag. Ingen er verdensmester første gang – men med litt øvelse blir de fleste enda litt bedre.

Vedlikehold av ansatte

Det å være leder kan utvilsomt være krevende. Medarbeidersamtaler og oppfølging av sykemeldte er noe de aller fleste har god kontroll på og gjennomfører med bravur. Men har dere en god personalhåndbok, eller klare regler for hva som skjer når en ansatt fyller år, gifter seg eller får barn? Lik behandling krever god kontroll. Gir du de ansatte opplæring underveis i ansettelsesforholdet? En idrettsutøver trener hver dag og øver på å bli best. Det er derfor ikke utenkelig at en ansatt presterer bedre i hverdagen med god kursing og opplæring.

Når den ansatte går

Hvordan du håndterer en fratredelse blir lagt merke til, både internt og eksternt. Konflikt eller ikke, det kan være en god investering å legge til rette for at den som slutter har en fin opplevelse av deg som arbeidsgiver. Skulle forholdet likevel surne litt, anbefaler vi å benytte en objektiv tredjepart som kan utfordre og foreslå løsninger – til begge parters beste.

Hent impulser utenfra

Av og til kan det være en god idé å heve blikket og se ut for å få inspirasjon. En ekstern aktør ser virksomheten med kritisk blikk fra utsiden, og kan bringe inn nye perspektiver og foreslå løsninger som kan være vanskelige å oppdage i en hektisk og operativ hverdag. Kanskje det kan være noe for deg?

Finn ut om vi kan hjelpe deg

Nils Kvangraven er seniorkonsulent med bakgrunn fra revisjon, regnskap og ledelse. Han har blant annet drevet eget regnskapsbyrå og vært økonomisjef og adm. dir. i en middels stor industribedrift. Kvangraven jobber med kunder på alle nivåer, fra enkle regnskapsoppgaver til mer komplekse rådgiveroppdrag. Han holder kurs i excel og benyttes som foredragsholder på webinar og seminar.
Kontakt Nils: