Besparelser på IT oppnås ved å samle innkjøpsvolum hos én leverandør.

Hvordan kan bedriften oppnå besparelser på IT?

Det å gjøre innkjøp av IT-produkter og tjenester er noe de fleste bedrifter er kjent med. Målet er ofte å finne de beste prisene på PCer, skjermer, printere og tilbehør. Imento er leverandør av IT-løsninger i Visma Innkjøpssamarbeid og gir deg sine tips til hvordan du kan oppnå besparelser på IT.

 

Én leverandør av IT-produkter

Mange bedrifter har ikke en konkret avtale på IT i dag. Innkjøpene gjøres når behovet oppstår og mye tid går med til å sammenligne priser. Med et spredt volum hos ulike leverandører får man ikke tilgang til de samme avtaleprisene som dem som samler innkjøpsvolum hos én leverandør. Ressursene brukes heller ikke riktig i forhold til å skape inntjening til selskapet. Vårt første tips blir derfor å få på plass en avtale med én leverandør av IT-produkter og tjenester.

 

Riktig valg av leverandør

Når du skal velge leverandør er det viktig at leverandøren kan dekke bedriftens behov. Måten du kan kvalitetssikre dette på er om leverandøren samarbeider med en rekke produsenter. Ved å ha en stor bredde av produsenter tilgjengelig er det lettere for leverandøren å snekre sammen IT-løsninger som dekker akkurat din virksomhets behov.

 

Én kontaktperson

I en bransje full av komplisert språk er det også viktig at leverandøren forstår bedriftens behov.  Det å ha én kontaktperson som du forholder deg til og som du har tett dialog med gir kort vei til beslutningene og rask levering av produkter og løsninger. Dette gjør bedriften mer lønnsom og gir store besparelser i form av tid brukt på bestilling.

 

Rask leveringstid

Det å ha rask levering av produkter og tjenester er også ekstremt viktig. De ansattes PCer og utstyr er ofte alfa og omega i hverdagen. Det å vente på leveranse er derfor svært kritisk.

 

Interne ressurser

De interne ressursene på IT bruker ofte mye tid på noe “så enkelt” som å pakke opp og installere en PC. IT-avdelingens tid bør brukes på andre ting som er mer kritisk for kjernevirksomheten. Det kan derfor lønne seg at PC’ene leveres ferdig installert og klare til bruk.

 

Besparelser på IT

Det å få på plass en avtale og effektivisere bestillingsrutiner og ressursbruk internt er store bidragsytere til besparelser av tid og ressurser. Prisene på IT-produkter og tjenester avgjøres derimot av hvilket volum din bedrift har. Her kan det å bli medlem av et innkjøpssamarbeid være et godt tips.

Gjennom et innkjøpssamarbeid samles volumet til alle medlemsbedriftene og forhandlingsmakten inn mot leverandørene blir derfor stor. Vi i Imento er leverandør av Visma Innkjøpssamarbeid og alle Visma-medlemmene får svært gode innkjøpsbetingelser med gunstige priser på PCer, skjermer, printere og tilbehør hos oss. I tillegg har Visma Innkjøpssamarbeid anbudsavtaler direkte med flere av PC-produsentene vi har avtale med, noe som gir alle medlemsbedriftene spesialpriser på produktene som kan kjøpes i vår nettbutikk.

 

Om Imento

Imento ble etablert i 2007 og har opplevd sterk vekst hele veien. Fjorårets totalomsetning var på ca. 400 millioner kroner. Vi består av over 50 dedikerte medarbeidere som holder til på våre kontorer i Moss og i Oslo. Imento Norge er i dag er i dag et datterselskap av Atea med hovedfokus på SMB-markedet.

 

Hvor stor besparelse kan din bedrift oppnå på IT?

Kontakt oss og vi tar en gjennomgang av hvor mye du kan spare.

Her kan du lese mer om innkjøpssamarbeidet til Visma.

Anette Wiraas Karlsen har markedsansvaret for Visma Innkjøpssamarbeid. Hun har en master i Internasjonal ledelse med spesialisering i markedsføring fra University of Roehampthon og en bachelor i markedsføring fra Handelshøyskolen BI.
Kontakt Anette: