Gå til hovedsiden

Bedragersyndrom: Som nyansatt i IT-selskap

Har du noen gang følt at du er underkvalifisert sammenlignet med medarbeiderne dine? Kanskje teamlederen din spør om du har noen minutter til å snakke og så tenker du: «Jaja da var jeg gjennomskuet, det var bra så lenge det varte»? Da er du ikke alene. Denne følelsen kalles bedragersyndrom og Henrik forteller om følelsene rundt dette som nyansatt i IT-selskap.

Bedragersyndrom_Som ny i IT bransjen

Hva er bedragersyndrom?

La oss først og fremst se litt på hva bedragersyndrom er (på engelsk kalt Imposter Syndrom). Bedragersyndrom er ikke beskrevet som en tilstand men som følelsen av at man ikke fortjener stillingen man er i, eller ikke kompetent nok. Man er redd for å bli avslørt som inkompetent innen sitt fagfelt, selv om det ikke er noe som tilsier at man faktisk er inkompetent. Ifølge psykologisk.no er det ikke snakk om falsk beskjedenhet eller sviktende selvtillit, men en urovekkende mistillit til egen kompetanse og lite tro på at man virkelig kan det lederen eller kollegaer tror man kan.

Det interessante er at bedragersyndrom ofte oppleves av kompetente og høytpresterende ansatte. Den ansatte vil heller knytte sin suksess til flaks framfor resultatet av sitt arbeid. En høytpresterende ansatt med bedragersyndrom vil for eksempel mene at han/hun har steget alt for raskt i gradene eller at suksessen skyldes en glipp i systemet. 

Ifølge en nylig undersøkelse utført av Blind ble det rapportert at 58% av ansatte innen firmaene de undersøkte opplevde bedragersyndrom. Visse selskaper rapporterte til og med så høyt som 73%! Her ble det også vist at det ikke bare var nyansatte som var påvirket men også ansatte med opp til 14 års erfaring.

Hvorfor er det så utbredt og hva kan vi gjøre med det?

Gårsdagens teknologi er gammelt nytt og jobben skulle vært gjort igår. Kanskje er bedragersyndromet utbredt innen IT fordi feltet beveger seg fort og man må holde seg oppdatert på mange fronter. 

Jeg startet i Visma Consulting sitt graduate program i september 2020 etter å ha fullført en siv.ing grad i kjemi. Veien inn i IT er oftest ikke via kjemi, så naturligvis var læringskurven bratt da vi ble introdusert for skytjenester og konsulenthverdagen. Likevel er det masse spennende utfordringer vi møter på prosjekt for kundene våre som gjør hverdagen både samfunnsnyttig og variert. 

En av de viktigste faktorene for å trives som nyansatt er å anerkjenne at man er i en læringsfase. Det er greit å ikke vite alt! Etter to år som konsulent vet jeg at det er mange områder jeg kan lite om. Men jeg vet også hvor jeg har mine styrker som gir meg muligheten til å ta bedre beslutninger og skrive bærekraftig kode i prosjektene mine. 

En annen oppførsel som kan bidra til bedragersyndromet, spesielt blant nyansatte, er å stange hodet i veggen rundt et problem for lenge. Trangen til å forstå alt og løse problemer perfekt er viktig i en eksamen men er ikke lenger realistisk når man kommer ut i arbeidslivet. Noe av det første vi ble fortalt da vi begynte i Visma Consulting var at det er bedre å løse mange problemer nå, enn å løse et problem perfekt. Dette er et tankesett som kan ta lang tid før det synker inn men er ekstremt viktig å forankre hos nye konsulenter.

Jeg tror også det å delta i å lære bort til andre og dele kunnskap med hverandre kan hjelpe. Prøv å utfordre deg selv til å dele noe du brenner for. Det kan være noe man har lært i et prosjekt, eller noe helt annet. Nysgjerrighet vekker spenning og fører til mer kreativ problemløsning. I Visma Consulting så kan dette gjøres gjennom faggruppene våre der vi kan dele kunnskap og arrangere fagkvelder om temaer vi brenner for. Dette er ikke bare en flott måte å lære nye ferdigheter på, men også en god måte for å utvikle seg som konsulent.

Mens jeg skriver dette innlegget så tenker jeg «Hvordan er jeg kvalifisert til å skrive om dette?» men det er litt av poenget. Bedragersyndrom er noe som de fleste av oss møter, men som vi ikke burde trenge å bekymre oss for mye over. Bruk det fellesskapet man er en del av i jobben, snakk med hverandre og del det du opplever av interesser, forventninger og opplevelser på jobben. Sannsynligvis føler de andre mye av det samme!

Mest populære