Gå til hovedsiden

5 klassiske feil nettbutikker gjør

Legg til rette for optimalisering ved å unngå disse fallgruvene – med konkrete tiltak for både deg som planlegger å selge på nett og som allerede er godt i gang.

I desember holdt vi et webinar om optimalisering av nettbutikker. Denne teksten er et lite dypdykk i ett av temaene derfra. Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å få neste webinar rett i innboksen.

Det er lett å lansere nettbutikk, men er det noe vi ser på våre kunder, unngår de som regel disse typiske fellene:

  1. Få eller ingen tydelige mål og manglende forankring i bedriften.
  2. Stoler for mye på kvaliteten på produktdata i forretningssystemer.
  3. Inkluderer funksjoner som ikke svarer til kunders behov.
  4. Utydelige returordninger.
  5. Frakt- og/eller betalingsløsninger som ikke svarer til kundenes forventning.

La oss dykke litt inn i hver enkelt og se hvordan du kan unngå disse selv, om du ikke allerede gjør det.

Ha en tydelig strategi hele bedriften kan stå bak

Vi har sett utallige ganger at netthandelsprosjekter har blitt satt igang uten at resten av bedriften er med, til tross for at de fleste ledd blir berørt av det i en eller annen grad. Skap forankring og engasjement i organisasjonen ved å lytte til folka som jobber med interne systemer og prosesser. Nettbutikken er en fantastisk mulighet til å tenke gjennom hvordan man jobber.

Hvordan du kan gjøre dette:

  • Sett opp tydelige mål for hvem og hva dere skal være og oppnå
  • Inkluder medarbeidere fra hvert ledd i prosesser tidlig
  • Lag et system for å hente inn tilbakemeldinger og ideer
  • Ros folk for ideer og feir lanseringene

Sørg for oppdatert produktdata av høy kvalitet

ERP-systemer er ofte veldig bra for innkjøp og salg i “analoge” butikker, men kommer til kort for salg på nett. Man trenger ofte heller ikke alt av funksjoner med en gang. Begynn med et grunnlag og bygg heller på etterhvert som behovene avdekkes.

Produktdata er heller ikke noe som bare kan ligge der, også oppdaterer det seg selv, på samme måte man må jobbe med innhold, SEO og den tekniske plattformen.

Hvordan du kan gjøre dette:

  • Snakk med deres leverandører om hva de har av produktdata
  • Få rutiner og system for å jobbe med produktinformasjon, for eksempel Akeneo PIM
  • Sjekk om produktinformasjonen er skrevet for mennesker – ikke maskiner

Hold det enkelt – bygg deretter videre

Spar kostnader og lansér raskere ved å samle, ikke anta, erfaringene til kundene.

Når en god idé dukker opp, er den aldri ensom, det er alltid mulig å bygge videre på den. Det er veldig lett å drømme og ville få alt mulig bygget på en gang, men vi vet at vi ikke har uendelig med tid. Samle alle ideer en plass, men planlegg og bygg kun det som svarer til dine kunders behov. Det er fint med svømmebasseng i hagen, men for å bo et sted trenger du først og frem fire vegger og et tak.

Hvordan du kan gjøre dette:

  • Spør hvordan hver enkelt del av ideen faktisk passer inn i strategien deres
  • Sjekk brukerdata og fokusér på sidene som får flest besøk
  • Sjekk brukerdata og fokusér på områdene med størst frafall i brukerflyten

Vær tydelige om tjenestene deres

De fleste nettbutikker er til slutt veldig like, og alle kan kopiere eller slå noen på pris. Den magiske sausen, derimot, er kundeservice. Gjort bra, er den vanskelig å slå og tar lang tid å kopiere. En av de mest sjekka delene av dette før et endelig kjøp, er frakt og retur. Ikke overrask kunden med frakttillegg i kassa, og skriv eller vis tydelig og klart hvordan en eventuell retur gjøres.

Hvordan du kan gjøre dette:

  • Vis fraktpris i handlekurv og ellers der det er naturlig
  • Legg ved returseddel i pakken, og fortell på forhånd at dere gjør det
  • Hent innspill fra kundeservice på hva folk flest lurer på
  • Grav i anmeldelser og annen omtale på nett og lag liste på det som nevnes mest

Møt kundenes forventninger til frakt og betaling

Kunder har forventninger (og vaner) for hvordan de ønsker å betale eller få varene levert. Er man på farten, er det fordelsaktig å kunne vippse butikken med ett klikk, og er totalsummen stor, kan delbetaling være en idé. Avhengig av hvor man bor vil man foretrekke en fraktleverandør foran de andre. Man kan være nabo til postkontoret, ha en nærbutikk med Postnord-mottak eller møte kokeboka på dørmatta med HeltHjem, helt på starten av dagen.

Hvordan du kan gjøre dette:

  • Inkluder kundene dine, for eksempel med spørreundersøkelse eller sosiale medier
  • Analyser brukerdata, for eksempel med Google Analytics
  • Snakk med din leverandør om tjenester de har, men som dere ikke benytter, og test dem i en kort periode

Og så?

Disse fellene er ikke løst en gang for alle, men må unngås igjen og igjen. Kjenner man til dem er man allerede halvveis. Til syvende og sist handler det om kontinuerlig optimalisering, god prosjektstyring og faste påminnelser i kalenderen. Gode systemer gjør jobben lettere, og kan gjøre deler av prosessen tilnærmet automatiserte.

Selv hjelper vi kunder hver dag med disse utfordringene – og mer åttpåtil. Trenger du hjelp til å finne fokus, få på plass bedre systemer for produktinformasjon eller anbefalinger til hvilke partnere for frakt og betaling du bør snakke med, er du ikke den første. Ta kontakt!

Mer om Visma Digital Commerce

Mest populære