4 feil sjefer gjør

Ledereksperter mener sjefer gjør fire klassiske feil når de skal skape endringer i bedriften:

  • De overkommuniserer hva det dreier seg om og underkommuniserer hvorfor.
  • De overkommuniserer hvorfor det er bra for bedriften, og ikke for den ansatte.
  • Forklaringen på hvorfor en endring skal gjøres, er ofte vag og ullen.
  • Forklaring på hvorfor endringen skal skje akkurat nå, er ofte helt fraværende.

Med økt fokus på hvorfor, er det lettere å få ansatte med seg på en endring. Rådgivnigsselskapet Fjeldstad & Partners har utviklet kommunikasjonsverktøyet Changepointer®, en 5 stegs prosess som hjelper ledere å presentere endringer mer effektivt.

Jeg bruker selv Changepointer®. Det er rett og slett genialt enkelt og strukturert, samtidig som det er morsomt å jobbe med. Det hjelper meg å huske «hvorfor- spørsmålene» jeg ofte glemmer. I tillegg får jeg prioritert det som er viktig og blir minnet på at det lønner seg å øve på selve presentasjonen.

Hvis du er en del av en ledergruppe som skal formidle en beslutning til ulike avdelinger hjelper Changepointer® deg med å kommunisere med èn stemme, det vil si at hver leder forteller den samme historien. Du unngår tolkning og glemmer ikke viktige poeng.

Hvordan kan du begynne å bruke Changepointer®?

Du kan delta på et kurs i bruk av verktøyet og får samtidig tilgang til Changepointer®. Dagen etter kan du ta verktøyet i bruk for presentasjon av større og mindre endringer hvor du ønsker å få med deg andre.

Når du går på kurs jobber du med en konkret beslutning eller et spesifikt endringsinitiativ fra din egen jobbhverdag. Dette gjør opplæringen praktisk og relevant.

Deltar du på et heldags-kurs får du 3 måneders gratis tilgang til en webversjon av verktøyet. Les mer om verktøyet og kurs i Changepointer® på Visma sine sider.

Changepointer

Changepointer® hjelper ledere og:

  • Tydeliggjøre formål og hensikt med endringsinitiativ
  • Lage en overbevisende story
  • Skape en enhetlig stemme i ledergruppen
  • Belyse gevinsten av endringen fra de ansattes side
  • Bli tryggere på å kommunisere
  • Ta mer gjennomtenkte beslutninger

Changepointer® en strukturert femtrinnsprosess der du systematisk arbeider deg frem steg for steg.

Kirsti Eriksen jobber som markedsansvarlig i Visma Academy AS. Visma Academy leverer kurs og kompetanseheving i Visma programvare, Microsoft Office, prosjektledelse og aktuelle fagkurs innen regnskap, lønn og ledelse.
Kontakt Kirsti: