Helga Marie Auran, Cathrine Grimstad og Tove Engebø-Skas jobber alle med Vismas nettsamfunn.

Vismas nettsamfunn – kundekontakt i sentrum

For å få fornøyde kunder er god kundedialog viktig. Visma tar dette på alvor og har opprettet nettsamfunn der erfaring og kompetanse kan deles. – Her kan kundene finne relevant informasjon, stille spørsmål og diskutere – med Visma og med hverandre, sier fagansvarlig for nettsamfunn i Visma, Cathrine Grimstad.

For Visma er tett kundedialog viktig. Nettsamfunnet gir mulighet til å dele erfaringer og utveksle informasjon. Det er en arena for faglige diskusjoner og informasjonsutveksling der Visma hjelper kunden, men viktigst av alt, der kundene hjelper hverandre ved å dele tips og erfaringer. Mange jobber alene med sine fagfelt i bedrifter og kommuner landet over, da kan et nettsamfunn være kjekt å ha for hånden.

– Vi ser at kundene er flinke til å svare på hverandres spørsmål, dette bidrar til økt kunnskap gjennom informasjonsdeling kunder i mellom. Ett felles kontaktpunkt effektiviserer informasjonsflyten og gir mulighet til å dele erfaringer med kolleger innenfor samme fagfelt. I tillegg har man alltid tilgang til oppdatert produktinformasjon og ny programvare, sier Grimstad.

Interaktiv kundekontakt

Grimstad ledet utrullingen av Vismas første nettsamfunn i oktober 2010. Med et mål om 2500 brukere sprengte Visma Unique alle grenser og har nå 10 000 brukere. Disse erfaringene har Visma tatt videre og nå kan også Visma Softwares og Mamuts kunder dele informasjon online.

Visma Community– Det har gått over all forventning, sier Grimstad fornøyd og legger til: Vi gikk i gang med utviklingen av nettsamfunnet med et ønske om tettere kontakt med kunden, og for å skape et forum for deling av kunnskap og erfaringer. Kort fortalt har vi utviklet en interaktiv kundeportal der vi tilrettelegger for dialog og involvering, på den måten gjør vi kunden til medskaper. Til nå har Visma rullet ut interaktive kundeportaler eller såkalte virksomhetskritiske nettsamfunn for tre av våre segmenter, og vi jobber stadig med å gjøre denne formen for kundedialog tilgjengelig for flere.

Ivrige brukere

– Jeg har vært med helt fra starten, det er et godt verktøy for å innhente informasjon og spørre om råd. Det er mye kunnskap rundt om i organisasjonene, og forumet er en fin måte å dele dette på, sier Torolf Slettevoll som jobber i Vefsn kommune.

Slettevoll er en ivrig bruker av nettsamfunnet og deler gjerne av sin kunnskap. – Jeg synes det er viktig at man svarer på innlegg. Det er ikke alltid så mange som hiver seg på og svarer. Så jeg deler gjerne mine erfaringer der jeg kan, sier Slettevoll.

Faglige diskusjoner

– Hos oss er det bare jeg som jobber med regnskap, derfor er det fint å benytte nettsamfunnet for å dele erfaringer med andre. Jeg har lagt ut spørsmål når det er ting jeg lurer på, og svart hvis jeg har funnet løsning på mine problemer slik at andre kan se og lære av det. Det er fint å kunne dele kunnskap og informasjon innenfor fagfeltet. Det hender også jeg tipser en venninne om nyheter i nettsamfunnet, sier Nina Tysnes Heen som jobber i Agder Returpapir AS.

Er du Vismakunde og ønsker å vite mer om våre nettsamfunn? Besøk https://community.visma.com

Nettsamfunn:
Et nettsamfunn, community eller brukerforum er begrep som benyttes når man snakker om en felles tilhørighet på nettet. Her knyttes mennesker med en eller flere felles interesser sammen slik at man kan dele kunnskap, tanker og meninger. Nettsamfunnene i regi av Visma fasiliteter også direkte kommunikasjon med Visma, for en tettere kundedialog.
Et nettsamfunn kan være åpne for alle eller lukket med pålogging. Brukerforum kan også i noen tilfeller brukes kun om diskusjonsforum, mens nettsamfunn kan være en større plattform hvor forum er en sentral del, i tillegg til utvidet funksjonalitet som f.eks. mulighet til å laste ned programfiler.

Artikkelen er tidligere publisert i vårt kundemagasin Vismagazine.

Marthe Ivarson works as communication advisor and Head of social media. Marthe has worked as a journalist and with media relations at the Royal Norwegian Embassy, New Delhi. M.Sc. Business Administration and Organizational Communication, B.Sc. Business Journalism.
Kontakt Marthe: